img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.

Gordon Murray har klart å beholde heltestatusen, snart 75 år gammel. Han ser jo fremdeles ut som en rocke-stjerne, fremdeles er gitarer på veggen og motorsykler og verdens magreste biler på landeveien inne i bildet, og fremdeles er det spennende konstruksjoner som gjelder.

Han overtok førsteplassen fra Lotus-sjefen Colin Chapman når det gjelder å tolke det underlige Formel 1 reglementet, og bygge smarte biler ut fra regel-smutthull ingen andre så. 

Og den tre-seteren han konstruerte for McLaren i begynnelsen av nitti-tallet, F1, er fremdeles helt i toppen når man lister opp historiens superbiler.

Så har han brukt mange år på å få verden interessert i rasjonelle småbiler bygget med hans egen produksjons-prosess – fremdeles uten noe tydelig gjennombrudd.

Nå tror jeg ikke hans nyeste konstruksjon, T50, har dukket opp fordi han kjedet seg og måtte ha noe å gjøre. Nysgjerrige hoder som hans kjeder seg aldri.

Men jeg tror han begynte å bli litt lei av alle disse megabilene som har dukket opp på bilutstillinger i det siste, disse med et par tusen hestekrefter og toppfart som det overhodet ikke er noe poeng i.

Spesielt fordi alle disse konstruksjonene – og da inkluderer jeg også de fra etablerte produsenter som Ferrari, Bugatti og Aston Martin – synder mot noe av det han virkelig betrakter som hellig: Disse andre bilene er feite.

De veier for mye. To tonn er ikke lenger noe unntak for biler i de øvre prestasjonsklassene.

Selv den foreløpige kronen på verket hans, McLarens F1, syntes han var i tyngste laget, litt over 1100 kg. Men den var jo solid nok til å bli kjørt på landeveien, vinne Le Mans og bli kjørt hjem igjen.

Og la meg si det sånn. De av dere som tror vekt ikke betyr noe, at det bare er hestekrefter per kilo som er viktig, har verken snakket med Murray eller kjørt en Lotus Elise.

Så dukker han altså opp med planer for en T50. En lukket tre-seter, med samme seteplassering som i F1: fører i midten og en langlegget passasjerer på hver sin side. 

Det er så man ser for seg Porfirio Rubiroso og andre av femtitallets notoriske playboys.

Rubiroso og de andre ville sikkert kjenne igjen spesifikasjonene. Ren bensinmotor og drift på bakhjulene. Ikke noen ekstra elektriske hestekrefter og ikke noe tull med firehjulsdrift med elektronisk torque vectoring.

De ville kjenne igjen girskiftet også. Ikke noen mystiske manualer bak rattet, her er det hardcore sekstrinns girkasse med dobbel-H-sporet girspak. Her er det opp til deg dersom du vil forbedre skiftetiden med åtte tusendels sekund.

Selvfølgelig blir det elektroniske hjelpemidler om bord her også, men vel så viktig er det at Cosworth skal bygge V12-motoren som har turtall som en hysterisk sykkel på Tourist Trophy på Isle of Man: 12.100 omdreininger.

De gamle gutta ville nok ikke kjent igjen aerodynamikken, med mindre de hadde vært i Sverige og sett Niki Lauda vinne det svenske Grand Prix i 1978. Da kjørte han nemlig Murrays Brabham BT46B med sugeviften.

Nok en smart tolking av reglementet, og selvfølgelig på den tiden den like smarte Bernie Ecclestone eide teamet. 

Viften var ment å bedre kjølingen, påsto konstruktøren, sannheten var selvfølgelig at den økte marktrygget i vanvittig grad. 

Den varte bare dette ene løpet, men kommer til å dukke opp igjen på T50. Og siden all aktiv aero finnes på undersiden, kommer denne bilen til å få et ganske avslappet utseende, uten enorme aggressive luftinntak, og uten finner og spoilere i alle ender.

Motoren rett bak kupeen, slik engelskmennene pionerte oppskriften, lenge før Ferrari oppdaget sentralmotor.

Og selvfølgelig brukes det materialer som overhodet ikke var aktuelle da jet-set playboy og Fiat-høvding Gianni Agnelli fikk sin tre-seters sentralrattete Pininfarina-designede Ferrari 365 P Berlinetta Speciale i 1966.

Her snakker vi karbon, og ekstremt vekt- og material-fokus på hver eneste komponent. Murray sier at bilen skal veie 980 kg – det er sensasjonelt i dag, for vi snakker om en bil som skal kunne få skilt og kjøre på gata.

Bilen skal bygges på et eget anlegg i Surrey, med alle delene fra engelske bedrifter inklusive Cosworth for motor og Xtrac for transmisjon. Rundt to millioner pund, og leveringer av de første av de 100 som skal bygges fra tidlig 2022.

– Akkurat som med F1 har vi glemt bort alt som har med krav om toppfart, akselerasjon eller rundetider å gjøre, sier Gordon Murray.

– F1 var rask fordi den var lett og relativt kompakt. T50 vi gi eierne ytelser og dynamiske opplevelser som simpelthen er hinsides det andre superbiler kan prestere, på grunn av den lave vekten. Nok en gang har jeg fokusert på den totale kjøreopplevelsen, ikke hestekrefter eller toppfart.

Nå slipper han ikke unna at Cosworth lover 650 hk fra en 4-liters motor, og når det gjelder kompakt kan det skrives med to streker under: 438 x 185 er grunnflaten på.

Tenk så gøy hvis flere tar lav-vekt utfordringen i stedet for å fortsette det tøvete hk-racet.

Se mer av hva Gordon Murray har utrettet her


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer