img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Vårt nye museum
Nå er vi kommet dit at Vegmuseet på Hunderfossen ved Lillehammer er utvidet slik at vi nå også kan se alt som har kjørt oppå veiene våre. Kjøretøyhistorisk museum har endelig åpnet.

Makan til festlig ramme rundt et museum som viser norsk kjøretøyhistorie er vanskelig å tenke seg.

Fra hele landet tok folk med entusiastbilene sine og satte kurs for Lillehammer i pinsehelgen. Ikke vet jeg hvor mange det endte opp med – jeg håper noen har den oversikten også.

Vi møtte folk som hadde tatt sin Ducato Campingbil av solid årgang og kjørt opp til Hammerfest for så å kjøre ned igjen – og så ble det ikke engang delt ut premie til den mest langveisfarende på festmiddagen!

Eller hva med han som tok med seg sønn og barnebarn i en Karmann Ghia og kjørte ned fra Alta. Overnattet gjorde de i en hjemmesnekret campingvogn som hang etter, i de samme fargene som bilen. Vel ankommet Lillehammer kom foreldrene og hentet den minste, nok var nok.

Minst like mange gode historier som det var gode biler, og dem var det som sagt mange av.

Det var det innenfor også.

Norsk vegmuseum ble stiftet i 1992 og er en del av Statens Vegvesenet – ditt og mitt, med andre ord.

Det er det fremdeles, og heldigvis, for det måtte en Samferdselsminister til for å få hull på byllen. Det er tvilsomt om en kulturminister (etter Åse Kleveland) ville ha oppfattet bil som kultur.

Men Ketil Solvik Olsen gjorde det og fikk fart på en plan som hadde ulmet i tretti år.

Så lenge hadde ildsjeler i Lillehammer Veteranvognklubb hatt sitt eget museum nede i byen, samtidig som de ga ut det beste klubb-bladet i Norge. Deres drøm hadde hele tiden vært å få engasjementet inn under en offentlig støtteordning.

Forgjeves – for noen år siden klarte de ikke drive det lenger og måtte stenge.

Heldigvis ble ikke samlingen oppløst og heldigvis var det en kombinasjon av entusiastiske pådrivere, en meget engasjert direktør for Vegmuseet Geir Atle Stormbringer og en samferdselsminister som vel kan sies å være lett besatt av bildilla, som fikk sparket det hele skikkelig i gang.

Etter det har det gått med stormskritt. To år siden det ble gitt grønt lys, i fjor sto en helt ny bygning klar, et steinkast unna Vegmuseets gamle bygning, og for bare fire måneder siden begynte man å bygge opp hele utstillingen. I pinsen var det åpning.

Med ordfører og museumskoryfeer og med konstituerte veisjefer og stats-sekretærer – og med tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til stede.

For ikke å snakke om alle de ildsjeler som via Veteranvognklubben gjorde en unik presentasjon mulig – de virkelige juvelene kom nemlig derfra (noen av dem formelt utlånt fra Teknisk Museum – men når du hører historier om hvordan disse klenodiene ble trukket opp av gjørma i det som var museets magasin ute på Bygdø, kan man lure på om de i det hele tatt hadde overlevd hvis det ikke var for denne banden fra Lillehammer).

Stormbringer hadde også en veldig hyggelig presentasjon av de mange som hadde donert til det nye museet. For bare noen dager siden dukket det opp en komplett – patinert heter det vel – 1922 Opel med spisskjøler.

Ellers kunne han fortelle om alt fra fullt sett med NAFs veibøker og en samling fjernstyrte modellbiler til en 80 år gammel strøken Harley eller en Renault Dauphine som hadde vært eid av far og sønn – med komplett historikk og 60-talls campingutstyr.

Og akkurat det med Dauphine forteller litt om preget på dette nye museet. 

Ikke vent deg gamle Silver Ghost eller racingrøde Ferrarier.

Dette er en presentasjon av det som har gått på norske veier. Veteranene er selvfølgelig kuriøse, bilene fra tyve- og tredvetallet er bruksbiler med en lastebil med Isachsen-henger med tømmer og en norskbygget åpen buss som krydder.

Det er eksempel på krigsbiler, mens etterkrigstiden selvfølgelig har en og annen amerikaner (det var ganske mange som fikk kjøpe bil på B-Lisens i rasjoneringstiden også), men museet har ikke glemt bort Skodaer eller Pobedaer heller. 

Og fra nyere tid er det vel ikke en bil som er så sjelden at far ikke kan fortelle avkommet at «slik bil vokste jeg opp i».

Som Solvik-Olsen sa det (han elsker å fortelle at han vokste opp på en bensinstasjon): «Det er vel ikke en av disse nyere bilene som jeg ikke kan sette et ansikt på. Jeg kjente jo alle som kjørte disse bilene og skulle inn til oss og fylle».

Han hadde for øvrig et annet glimrende poeng også, da han holdt en kjapp tale til de hundrevis som hadde kommet fra samlingene på Lillehammer for å være med på museumsåpningen. Han snakket nemlig også til bilentusiastenes partnere og trøstet dem med – av egen erfaring – at de måtte være glad til for at mannen hadde noe å interessere seg for.

Og viste til sin egen enorme modellbilsamling (som hadde startet lenge før han ble politiker), som nå har fått egne montere på Kjøretøyhistorisk museum. «Hvem vet, kanskje en dag vil det han driver med kunne bli til glede for mange flere enn han, og da vil du glemme alle ergrelsene dine».

Og dermed har Hunderfossen og Lillehammerregionen fått enda en attraksjon. Gratis, sågar, og åpen alle dager. Ta deg skikkelig tid, se på displayene med unike bilder som du blar deg gjennom og bruk litt tid på tekstene. 

De åpenbare juvelene, de ser du. De står på gulvet eller henger på veggene – men det er jommen mange litt bortgjemte opplevelser du kan finne i dokumentasjonen også.

Og neste utgave av BIL, som du kan kjøpe (hvis du ikke heller vil abonnere) fra den 28. juni, vil ha en stor reportasje fra denne nye og spennende delen av Vegvesenet.

PS!
Jeg så ingen fra norske bilimportører under den offisielle åpningen. Er det bransjen som mangler interesse for museet, eller museet som mangler interesse for bransjen? Begge deler er i så fall like sprøtt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer