img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
En annen slags elbil
Blant et par hundre gamle emaljeskilt, og biler som faktisk er ganske interessante, finner vi et desperat forsøk på elbil i en stor Bonham-auksjon i slutten av denne uken.

I dag skulle man ikke tro det, når man ser på alle bensinslurperne som står utstilt på bilutstillingen i New York, men tidlig på åtti-tallet var USA faktisk et slags foregangsland når det gjelder elektromobilitet.

Det var vel stadige trusler om energikriser som utløste aktiviteten.

I Europa så vi det på et eller annet desperat forsøk på å stappe så mange blybatterier som mulig inn i en eller annen produksjonsmodell, og så kalle det en prototyp eller et konsept eller et glimt inn i fremtiden.

Det eneste gode det gjorde var at selskaper som Mercedes-Benz eller Volkswagen kan hente et dårlig fotografi ut fra arkivet og fortelle at «Vi har faktisk jobbet med elbiler i tiår på tiår».

I USA valgte man en annen vei. I nasjonens Energy Department ble det opprettet et eget kontor, en Electric and Hybrid Vehicles Division.

Paul J. Brown var sjefen, han var glimrende når han forsøkte å forklare oss at elektromobiliteten var den eneste veien fremover.

Men samtidig visste han at veien var bratt og full av hindringer, men jommen hadde han ikke også fått med seg så mange penger at han kunne småsubsidiere litt.

De store produsentene fikk ikke penger, men man var ganske generøs mot de små. Blant annet Jet Industries i Austin, Texas.

Og det blir jeg minnet om nå, når jeg blar i onlinekatalogen til Bonhams som skal selge ut alt, rubbel og bit, fra Tupelo-museet, den fantastiske samlingen til Frank K. Spain.

Han døde for mer enn ti år siden, og nå har arvingene bestemt seg for å selge ut (til inntekt for en veldedig stiftelse med utdanning for underpriviligerte som formål) – alt fra spinkle amerikanere fra forrige århundreskifte, via Messerschmitt og Tucker, til moderne Viper.

Alt skal selges for det man får for det, «no reserve» som det heter, og masse snadder.

Blant annet denne Jet Electrica 007.

Det Jet-folket drev med var den forholdsvis kostbare måten ved å rive ut original drivlinje av en produksjonsmodell og stappe inn så mye batteri og elmotor man fikk plass til.

Deres Electra Van 600 var ganske populær. Den var basert på en Subaru minibuss/van 600 og var så ukomfortabel at den ikke trengte noe særlig rekkevidde. Det var umulig å tenke på å sitte i den mer enn 50 km.

De hadde kapasitet til å bygge om cirka 60 biler per måned, og av dem var det nok også en og annen av den coupéen som nå skal selges.

Folk som er bevandret inne Chrysler ser at dette er en Dodge Omni (eller Chrysler Horizon) med tverrstilt motor (fra Volkswagen hvis det var den lille. Den andre var en 2,2 liter fra Chrysler).

Man gjorde el-jobben så enkel som mulig. Man valgte det billigste alternativet, så motoren som røyk ut var Volkswagen-versjonen. I stedet ble en 23 hesters likestrømmotor koblet til den samme firetrinns girkassen!

I bagasjerommet (og litt under noen paneler her og der) fikk man plass til 20 batterier – med veldig forsiktige spesifikasjoner. 6 Volt for eksempel!

Selvfølgelig måtte man også stive opp hekken, det hele endte nemlig på 1,5 tonn – det meste langt der bak. Åtte sekunder brukte en av kollegene til BIL på å nå 30 mph (48 km/t) husker jeg, og ved toppfart, 113 km/t, rant strømmen ut som om det var store lekkasjer i batteriene.

I brosjyren sto det at du kunne regne med 80 km rekkevidde. Men med 110 volt ut av veggen måtte det ta en uke å lade den opp igjen.

Med girkasse og primitive drev var den et langt stykke unna lydløs. Men med subsidier kostet den tross alt ikke mer enn omtrent de samme 10.000 dollar du måtte betale for en Omnia.

Selv om det ikke var noe særlig dyrere enn en vanlig bil, krevde det uansett ganske stor idealisme, eller spesiell smak, for å gå for denne løsningen.

Det er ingen som tror at det ble bygget flere enn 1000 av denne modellen, og at maks 50 er bevart.

Men som et historisk dokument som viser i hvor stor grad elmobiliteten har utviklet seg de siste årene, er denne bilen spennende.

Bonhams regner med å få et sted mellom 5.000 og 10.000 dollar for denne, som har 24.000 miles på klokka.

Om den ikke går med en gang, skal det garantert ikke mye til for å få den i bevegelse igjen.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer