img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
525 bilder i galleri
Tecno Classica 2019
Vi har vært på verdens største klassisk-bil-messe i Essen. Plutselig ble det aktuelt å sitere fra Snorres Kongesagaer.

Kan det blir for mye av det gode?

Det var der Snorre dukket opp i bakhodet mitt – eller er det Nordahl Rolfsens lesebok for folkeskolen det sto i? – i hvert fall forsto jeg plutselig vikingskalden Snegle-Halles bønn til Harald Hardråde om «Drep meg, herre Konge, men ikkje med graut».

Jeg entret de store messeområdene i Essen litt før klokken ett i dag og ga meg litt før åtte. Gikk og gikk og gikk og gikk. 8-10 store haller! Uansett hvor jeg var, så var det en 300 SL, en 911 eller til og med en 356 innenfor en 20 meters radius.

Ja! Det kan bli for mye av det gode.

Men heldigvis var det ikke for mye av alt det andre gode. 

Av de mange klassisk-bil messene som dukker opp er vel Essen ikke bare den største, men også den mest allsidige. Den har alt.

Alle typer biler, alle typer håndverkere, alle slags resurser man måtte trenge. 

Først og fremst er det imidlertid bruktbilforhandlere du møter. Noen er ikke snobbete i det hele tatt.

Der er det mengder av gode kjøp på biler du egentlig ikke har tenkt deg som klassiker, men som du plutselig oppdager er en kommende klassiker (skynd deg å kjøpe en Panda mens de enda finns. En 50-60 år gammel nesten ubrukelig mikrobil må du betale 4-500.000 for i dag – Pandaen kommer til å gå samme veien).

Noen av dem er ekstremt snobbete, og samlet i egne haller som også er så snobbete at de brukt-blad-forhandlerne som finnes der tar fem ganger så mye for en sliten 25 år gammel Auto Motor og Sport enn han som står inne i noen av de enorme brukthandel-hallene.

I de dyre hallene finner du forbausende mange Berkel skinkeskive-skjærere også – skinka koster mer pr. kg. enn en 500-kubikk Gilera racer.

Men i de billige hallene finner man alt man leter etter, og masse av det man ikke leter etter også. Jeg fant sågar en retningsviskerbryter til en Kleinschnittger.

Det er ikke mye plass for rene tema-utstillinger. Vi snakker mer parkeringsplass enn show. Men arrangøren, SIHA heter de, og de er så ryddige at de til og med produserer en både elegant og informativ katalog. Prøv å finne en slik på Retromobile!

De pleier å ha sin egen tema-utstilling i en sentral hall. Der samler de topp-biler som angår formålet, og i år var temaet Tour de France – med biler. Porsche 550, Ferrari 250 TdF, Deutsch Bonnet HBR5, Jaguar C-Type, Ferrari 250 GTB SWB og en Aston Martin DB2 – sier litt om hvor høyt de sikter.

Men for å bringe ting ned på jorden igjen finnes det en rekke merkeklubber som har mye de både er stolte over og glade i – og som viser det frem. I år så jeg utenlandske klubber også for første gang. Mercedes fra Kuwait og Porsche fra USA – bl.a.

Det er moro at vi også har en rekke bilprodusenter som gjerne viser seg frem. Volvo var ikke på Genève-utstillingen, men her er de! Fiat Heritage er nydelig representert. Mercedes har en kjempestand der de blant annet feiret 50 år for C111 – så det kom jo noen av den da.

Hele Volkswagen-Gruppen var der – Skoda var vel igjen den som imponerte mest – med nytt tre-binds bokverk også. Men VW Klassiske Deler hadde noen gode presentasjoner av komplette biler med masse små hvite lapper på som fortalte at dette var en originaldel som kunne hentes fra hylla nå.

Ford feiret Capri 50 år – og benyttet heldigvis anledningen til å minne oss om at det var ikke bare Capri som het Capri, nei. 

Jeg sa at alt egentlig er til salgs. Litt overdrevet kanskje, men det er noen utendørs arealer her som er virkelig bruktbilbasar. Der kommer private eiere, eller småfirmaer, med bilene sine.

Der er en 2 CV parkert ved siden av en Rolls, med en de Tomaso på andre siden, og rett vis av vis står en slik seks-dørs seks-seter som Bertone bygde for at Fiat skulle ha sightseeing-biler på fabrikkene sine.

Hvor kommer sånne biler fra nå, 40 år senere?

Egentlig er det tull å prøve å beskrive hva dette er. Men når jeg sier at det ventes innpå 200.000 besøkende de neste dagene, til og med søndag, så forstår du at det er en viss interesse for saken her.

Og det er det hjemme også vet jeg. Det er alltid norsk i korridorene her. Og hvis du lurer, så er Essen rett nedi gata, kjører du hjemmefra sånn at du kan ta nedover Tyskland på natta går du glipp av en del trafikk-kork og kommer presis til utstillingen åpner, klokken 9 om morgenen. Den stenger 6, eller 7 fredag.

Og ikke glem at nå kan du importere 20 år gamle biler avgiftsfritt. Dem er det mange av her.  Ikke minst på den store Coys-auksjonen som nå finner sted her for 12. gang.

Men for riktig å demonstrere hvor betydningsfull Techno Classica utstillingen er blitt har også RM Sothebys lagt en kjempeauksjon hit nå. I den finner du blant annet 85 youngtimere fra en sveitsisk samling, uten reserve. 

Du finner katalogene deres her http://www.coys.co.uk/techno-classica-essen og her https://rmsothebys.com/en/home/lots/es19  så dere kan se hva dere går glipp av hos dem.

Dessuten legger jeg ved noen snapshots (ikke vent stor fotokunst, selv om noen bilder faktisk er bra) sånn at dere kan se hva dere går glipp av hvis dere ikke besøker utstillingen heller. 

Her er det dokumentasjonen og ikke åndsverket som var hovedsaken. Jeg har delt verket inn i et par hovedavsnitt, Mercedes, VW-Gruppen, eller utendørs, eller Tour de France-avdelingen, og hver av auksjonene har fått sin avdeling.

Men det er umulig å sette navn på alt i løpet av en kjapp time eller to. Hvis det er noe du absolutt vil vite hva er (men du ser vel forskjell på en Siata og en Ermini og er selvfølgelig klar over at Hotchkiss-emblemet også sto på Amilcar rett før krigen – så du har nok ikke problemer med identifikasjonen. Men allikevel, lurer du - send meg en melding, http://www.bilnorge.no/sendredmail.php?to=jws så tenker jeg vi finner ut av det.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer