Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med unntak av et par hybridvarianter av Mondeo og det ganske mislykkede forsøket med å bygge en batterielektrisk versjon av Focus, har det vært ganske stille rundt Fords elektrifiseringsarbeid. Til i ettermiddag. For nå er Ford klar til å fortelle hva den elektrifiserte framtiden vil bringe:
Ford skal de neste årene bruke hele 100 milliarder kroner på utviklingen av elektriske kjøretøy for å møte fremtidige utslippskrav. Hele 16 personbilmodeller og nyttekjøretøyer er annonsert. Allerede fra 2021 skjerper EU CO2-kravene betydelig og setter flåtekravet til 95 gram CO2/km. Ford er i den store gruppen av bilprodusenter som ikke vil klare disse kravene uten å elektrifisere de fleste av modellene og i tillegg lansere attraktive, helelektriske bilmodeller. Hybrider - Norske kunder er kanskje de mest erfarne elbilkundene i verden. I tillegg har vi et svært skiftende klima. Dette gir verdifull kunnskap som Ford tar med seg. Ford Motor Norge har også samarbeidet tett med Team Edison i forbindelse med undersøkelser og studier gjort i Norge, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge. Ny Kuga Batterielektrisk blir den ikke, men i tillegg til 1,5-liters og 2,0-liters dieselmotorer og en 1,5-liters bensinmotor, skal Kuga lanseres med en rekke ulike hybride drivlinjepakker. I denne klassen er Fords argeste konkurrenter Mitsubishi Outlander PHEV og hybride Toyota RAV4. Ladbar Explorer til Norge Explorers totale motorkraft oppgis til 450 hk og 840 Nm i momnt. Den kan kjøre inntil 40 km på strøm og kan trekke tilhenger med vekt inntil 2500 kilo. Flerbruksbilen Tourneo Custom blir første åtteseter med ladbar hybridteknologi. En 13,6 kWh batteripakke skal inneholde nok strøm til 50 km bruksrekkevidde. Som i mange andre ladehybrider vil Forden kunne lades av bensinmotoren (1,0 liter EcoBoost) om det skulle være nødvendig, og oppmagasinert strøm kan spares til det er behov for den. Heller ikke varebilene slipper unna elektrifisering i fremtiden. Fords første svar er å ta fram en helelektrisk utgave av en to tonns Transit. Denne kommer i 2021. Naturligvis er BilNorges Jon Winding-Sørensen på Fords presentasjon i Amsterdam. Mer kommer fra ham senere.
|