img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
287 bilder i galleri
Klassiske biler i London
Etter å ha mistet nesten alle sine forhandlere av automobile attraksjoner, er det klart at også London måtte få sin egen klassisk-bilutstilling. Den var også verdt et besøk.

Det er ikke så mange år siden du kunne rusle i bakgatene i Kensington og møte de mest utrolige samlinger av biler til salgs hos de mest utrolige bilselgerne. 

I dag er de fleste borte – Fiskens er et unntak – og altfor få av de som opererte i dette miljøet, de som «fant» bortglemte Maseratier i Sør-Amerika eller frigjorde Sølvpiler fra Øst-Europa, eksisterer i beste fall bare som en selvbiografi som du i dag kanskje kan finne på bruktbokmarkedet.

Men det betyr ikke at hele dette miljøet er borte. Selv om byen stadig øker sitt krav til luftutslipp – nå opprettes det en ny ULEZ (Ultra Low Emission Zone) fra 19. april – møter man fremdeles en og annen skikkelig maskin utenfor Harrods, og Chelsea er fremdeles et bra sted for biltitting.

Så lenge man kan betale seg vekk fra eksoskravene, er det åpenbart alltid noen som fortsetter moroa, ser det ut som.

Ut til Excel, det forholdsvis nye, store utstillingsområdet i London er det nok smartest å ta bane. På tross av LEZ’er og ULEZ’er er trafikken fremdeles forholdsvis ugjennomtrengelig.

Men vel fremme fikk jeg i hvert fall et klart inntrykk av at den utrolige bilscenen i Storbritannia også finnes i storbyen.

Ikke de små verkstedene og de spesialiserte oppbyggerne selvfølgelig – håndverkere er det ikke mange tilbake av i London - men den som er glad i biler og som viser det i praksis, for eksempel i form av medlemskap i en merkeklubb, de er der. Og de viste seg til de grader frem på årets London Classic Motor Show.

Når møtte du sist Bristol Owners Club for eksempel – forholdsvis eksentrisk, eller Chris Marsh – sønnen av Jem som startet Marcos for 60 år siden? Han var der med noen eksemplarer av nyere Marcos, en som han selv kjører på bane. 

Litt lenger borte sto også en Mini Marcos, for selvfølgelig feiret man 60 år med Mini også – med en rekke utgaver som ikke akkurat var vanlige her hjemme. Wolseley-versjonen med lys i grillen og bagasjehekk for eksempel.

Vi møtte verdens raskeste Jensen – kjørt både på Pendine og Bonneville. De var skuffet over bare å ha klart 240 km/t men nå bygget de motoren opp fra 600 til 800 hester og skal tilbake.

Og apropos Pendine Sands, rekordstrekningen i Wales. Det var der Perry Thomas omkom under et rekordforsøk med BABS i 1927 - en fryktinngytende rekordbil basert på en gammel Blitzen Benz og med en Packard-bygget 1917 Libertymotor.

Etter ulykken ble den begravet i sanden, men på 60-tallet gravet opp igjen og restaurert.

Den ble vist sammen med tre andre flymotoriserte vannvidder. En Delage er ganske nybygd, i 80-årene, men med stolte tradisjoner bak seg.

Man fant en V12, 27-liters Hispano Suiza motor, la den oppi et gammelt chassis, banket et brukbart karosseri og fikk frem noe som har 600 hester, 1500 Nm, som spinner i alle tre girene og som trenger 43 liter ved hvert oljeskift og brenner 2 liter per kilometer.

Disse sto sammen med to andre sprø biler, og det er slike du ser, ikke først og fremst på jålestevner på Goodwood, men i fri utfoldelse på bakkeløp og i lokale klubb-sprint. Begge basert på GN-chassiser fra 1921 – en typisk sykkelbil.

Den ene av disse hadde en motor som ble brukt av for eksempel de Havilland Moth, men trimmet fra 105 til 170 hk. De fire Amalene på den ene siden og de fire vertikale, åpne rørene på den andre siden, var jo alene verdt pengene.

Min favoritt var den GN-en som ble bygd opp igjen av restene etter en 1921 modell. «Men jeg tenkte det var litt gøyere å sette inn en V8 enn den opprinnelige V2 motoren», så nybyggeren fant en første-verdenskrig 9,2-liters Curtiss motor på 110 hester og 750 Nm.

Her kan vi snakke om fluevekt og fantastisk låt. Bilen har selvfølgelig beholdt kjedetrekket og er malt i samme farger som da den kjørte på Brooklands i 1922. Den gangen hadde bil og fører «colours» akkurat som jockeyer og hester. 

Denne bilen kjøres for øvrig på landeveien frem og tilbake til løp.

Hva mer?

Masse mer. Gjensyn med Vicarage som bygger opp de nydeligste Jaguar Mk. II, gjerne med egne modifikasjoner.

Andre lokale spesialbyggere var det selvfølgelig også mange av, man snubler over Porsche Speedster replicaer i England.

Coys hadde noen biler der som skulle auksjoneres bort. Et grusomt Dino-motorisert P4-aktig gjenbygg, det hadde til og med feika Prova-skilt fra Modena – og en oppsiktsvekkende 54 Tojeiro med flat firer bygget av Archie Butterworth forteller litt om bredden.

Det var en gammel Fiat 500 der, med 50 hesters Alfa boksermotor i hekken og en ny bil som de påstår skal i produksjon, Dowsetts Comet med 430 hesters V8-motor.

Selvfølgelig ble også Capri feiret, og det var bygget opp en liten utstilling rundt The Italian Job-filmen – blant annet med «er dette den Miuraen som ble brukt i filmen»?

Ian Callum, Jaguars designsjef fikk sitt eget hjørne, det var Citroën 100 år markering og et og annet låvefunn så vi jo også – fra en E-Jag til en herlig Mini.

Og en eller to elektriske ombygginger gikk vi jo heller ikke glipp av. For eksempel en MGB, der nesten alt er nytt. Eller – jeg vet ikke helt hva jeg syns om det – en 1969 Land Rover som var blitt elektrifisert. Ønsker du av en eller annen grunn å gjøre det samme, vil det koste deg 15.000 pund.

Det var et omfattende show, med noe for absolutt alle med en viss interesse for bil. Noe jeg håper bildene kan gi inntrykk av.

Og jeg? Jeg fant to utgaver av Motor Sport fra sent 1930-tall, som jeg manglet.








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer