img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Gatesmart Nissan, midt i London
Det er ikke mange bildesignere som jobber midt i en storby med all den gate-inspirasjonen det gir. Nissans London-designere har gjort det i 16 år nå, det har blitt noen gatesmarte resultater av det.

Det er lenge siden jeg har vært der. Jeg var med på åpningen i januar 2003 – et dristig valg av Nissans designoverhode Shiro Nakamura – cellospiller og jazzelsker – å flytte en hel designfilial til et nedlagt vedlikeholds-verksted som var drevet av British Rail

Grunnen til at Karl Eirik Haug – den gangen Carls Cars – og jeg likte oss så godt der, var at Stephane Schwarz var studiosjef og alltid hadde noe spennende å bidra med.

Men da han ble byttet ut med en karriere-jagende japaner, var det slutt på moroa. Jeg har bare så vidt vært innom der siden han sluttet for 10 år siden.

Schwarz var en av fedrene til Qashqai – en bil som helt åpenbart var født ut fra miljøet rundt det nye designsenteret i Paddington. En del av interiør-materialene hadde sågar motiver direkte fra den gamle graffitien på utsiden av anlegget, før det ble restaurert og de flyttet inn.

Det var også under Stephanes regime at frøet ble sådd for det som ble Juke – er det rart at vi likte (fremdeles liker, men i en annen setting) den mannen?

Det var vel QQ som gjorde Nissan til crossover-pioneren og som gjorde at Automotive News kalte Nakamura «King of the Crossovers» da han gikk av for snaue to år siden.

Etter det har det rent på med spennende biler derfra: Micra C+C, Terranaut Concept, Qazana Concept – den lille QQ, Nissan Concept 2020 som de viste i 2014, Infiniti Emerg­E Concept, Gripz konseptet fra 2015 og QX 30 konseptet som endte som Infiniti QX30

For ikke å snakke om den futuristiske Blade Glider (bildet under) og Infiniti Q60 Project Black S

Det er riktignok ikke mange produksjonsbiler på denne listen, men London er et av de tre store designkontorene som alltid er med og konkurrerer om de store produksjonsprosjektene i Gruppen.

Det er aldri lett å si hva som egentlig har kommet hvorfra når en bil blir presentert for det kjøpende publikum.

Men vi vet i hvert fall at den kommende Qashqai, det blir den tredje i rekken, den blir 100 % Paddington.

Nå har jeg altså vær der igjen. Takket være Marina Maneas Bakkum, Kommunikasjonsdirektør for Nissan Nordic, som på ubegripelig vis klarte både å få åpnet dørene og få sentrale personer til å fortelle og vise hva de egentlig holder på med.

Jeg fikk en sterk følelse av at dette ikke var noe de var vant til. Hver gang jeg fikk noen av Nissan-folkene til å gå utenfor skjema, dukket det opp en ‘minder’ som meget engstelig spurte om «det inneholder vel ikke noe IP?»

IP i dette miljøet brukes oftere enn OK – det betyr Intellectual Property – med andre ord hemmeligheter. Til og med en skisse fra en av designtoppene – bare som en suvenir – var det problemer med. Kanskje var det en linje der som stammet fra noe de holdt på med?

Dere skal få detaljene i neste utgave av BIL, men la meg bare nevne at vi var gjennom en rekke spennende poster. 

Designeren som satt og skisset på en skjerm med Photoshop som software – og der skal jeg si Photoshop kunne mer enn jeg noensinne vil kunne nærme meg. Dessuten fikk det meg ned på jorden.

Jeg har pugget noen faguttrykk for å virke informert når jeg snakker med slike folk. Alias eller Dassault Systems eller slikt. Fottosjåpp er et såpass vanlig begrep for meg at jeg ikke ante det gikk uttapå det meste i slike fagmiljø som dette.

Vi møtte modellmakeren som fremdeles jobber i leire, og det tror han de fortsatt kommer til å gjøre i mange hundre år – det er fremdeles grenser for hva man får til med 3D-modellering. «Værsgo’ prøv selv» ga en klar indikasjon på at dette var et kunsthåndverk.

Vi møtte VR-operatøren, og de som ikke hadde prøvd VR-briller før holdt selvfølgelig på å gå rett på snørra – det er alltid litt vanskelig å orientere seg med slike ting på.

Og vi møtte motedama fra Paris som jobbet med interiører og farger og som skal forsøke å overføre dagens trend-indikasjoner på noe som ikke kommer på markedet før om to-tre år og som så skal vare i femten.

Da er det litt greiere med klær: Vår, Sommer, Høst og Vinter, og så er det bare på’n igjen.

Dessuten fikk vi to skikkelige forelesninger.

En som drev med strategi fortalte masse om hvordan de prøver å lese trender fremover, hvordan de skiller dilla fra trender (Spinneren var aldri en trend, den var en fad), og om hvordan de jobber med folk på gata for å forsøke å skape seg et inntrykk av hva slags markeder Nissan kommer til å møte om fem år, hva slags behov de forventes å fylle, hvor mye folk er villig til å betale for løsningene.

Litt av en vandring i halvblinde. Og – hvis du lurer – en av de tre klare trendene som er identifisert nå, som vår venn Brand-strategen la vekt på, var tendensen til å gå solo. Bo alene, reise alene, oppleve alene, jobbe alene – hva kan det ha å si for fremtidens bil?

Og så var det ingeniøren. Han som virkelig er neppå jorda og må forklare designerne at så skarpe vinkler i stålet kan vi ikke presse, eller vi kan ikke flytte det «hard-pointet» der, for da må vi endre hele fronruteåpningen og da må vi bygge inn forsterkninger andre steder, og det vil øke vekten, og da må vi se på bremsene igjen.

En fascinerende forestilling som du altså kommer til å høre mer om i neste BIL.

Og så, ferdig med det hele. Rett ut i gata, Little Venice, nydelig kanal, moderne høyhus, forretningsområder, klassisk Paddington-miljø – alt dette befinner på en armlengdes avstand for dem som ikke bare skal jobbe med strenge krav og harde data, men som også trenger litt inspirasjon.

Når du kommer ut fra de fleste andre designsentra er du langt ute i ingensteds. Ikke kall Rüsselsheim en inspirerende, sydende storby.

Industriområdene rundt Torino er heller ikke direkte positivt inspirerende. GMs Tech Center ligger virkelig ute på landet, og som alt viktig der, ligger Toyotas skapende sentrum i midten av Toyota City.

BMWs, Kias og Nissans designere er blant de få som kan gå ut og blande seg med storbylivet i lunchpausen.

Jeg har en teori om at det skaper en litt mer levende, mindre disiplinert, design.







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer