Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Dessverre har jeg ingen pris klar, og jeg kan heller ikke gi noe eksakt tidspunkt for når bilen er i Norge, men prisen vil naturligvis være klar til salgsstart som blir tidlig i andre kvartal. Smilet til merkedirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-importør Bertel O Steen vokste i takt med at stadig mer av EQC, Mercedes store SUV-elbilsatsing, ble avduket foran et tyvetalls forventningsfulle pressefolk. Kundevisitt Av de 2300 kundene som har betalt inn 20.019 kroner for å stå på reservasjonslisten, har bortimot halvparten meldt sin interesse for å se og sitte i bilen. Les også: Elbilenes Mercedes De som har stått lengst på ventelisten kan regne med å kjøre hjem i egen bil i løpet av sommeren. Mer konkret vil ikke Myhre være. Ei heller kan han si hvor mange biler som Norge er tildelt i 2019 og om alle som står på reservasjonslisten, og som signerer kontrakt når det åpnes for det, vil få bil i år. Mye fossilbil i EQC EQC er en mellomstor SUV og i direkte konkurranse med Audi e-tron, Jaguar I-Pace, og for så vidt også Tesla Model X. Det er overaskende mye fossilbil i EQC, som av fleksibilitetshensyn bygges over en omarbeidet utgave av plattformen til GLC. Bilen er, med unntak av lyslistene i fronten og hekken, heller ikke er veldig ulik GLC i utseende. Innvendig er den en umiskjennelig Mercedes med den langstrakte instrument- og naviskjermen. To motorer Det overrasker at Mercedes ikke har fjernet «mellomakseltunnelen» som bare er i veien i en elbil. For selv om EQC trekker i begge ender, skjer det via en motor foran og en bak som samlet yter 408 hk. Effekten er nok til å ta bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,1 sekunder. Mercedes oppgir rekkevidden til 400 WLTP-kilometer hentet ut av en batteripakke med 80 kWh kapasitet. Batteripakken er således mindre enn pakken i de tre nevnte konkurrentene. Selv med Mercedes' deltakelse i Ionity-ladesamarbeidet som legger opp til inntil 350 kW lynladefart, oppgis maksimal ladefart på hurtigladestasjon til 110 kW hvilket under helt optimale forhold betyr å lade fra 10 til 80 prosent på 40 minutter. Ombordladerens maksimale kapasitet oppgis til 7,2 kW. Styrken til elektriske EQC er at den kan trekke 1800 kilos tung tilhenger, og har feste for takstativ.
|