img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb – begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.

– Jeg har jo hatt interesse for bil siden fatter’n hentet meg i barnehagen i El Camino, er utdannet journalist og har jobbet i Slottets kommunikasjonsavdeling de seneste årene. Jeg hadde en drøm om å komme meg inn i bransjen og selge bil som levebrød, men jeg ville komme inn i det med en større tyngde enn bare interessen og entusiasmen, forteller Christian Lagaard (38).

– Dermed bestemte jeg meg for å ta Bilakademiet, før jeg gikk inn som partner i en bilforhandler som jeg skal være med å drive, forteller Lagaard ivrig.

Christian Lagaard (38) og Vivian Kopperud (24) er to av totalt 13 studenter som er i ferd med å avslutte Bilakademiet og uteksamineres som bilselgere. Vivian har en helt annen bakgrunn fra arbeid i barnehage, men også hun med et ønske om å bli bilselger:

– Jeg hadde lyst på annen jobb og kom over Bilakademiet, som så ut som det kunne passe bra for meg. Nå jobber jeg lørdager hos RøhneSelmer på Billingstadsletta, kombinert med å studere.

– Det er spennende, og Christian og Vivian viser hvor ulike veier det er inn til å bli bilselger. Aldersspennet på studentene er fra rundt 20 til 40 år, med et snitt på 28. De fleste, kanskje 80 prosent, tar studiet fordi de ønsker å bli bilselger og kanskje har noe salgserfaring fra tidligere. Rundt 20 prosent er studenter med noe erfaring fra bilsalg, med ønske om profesjonalisering, forklarer Andreas Edvardsen.

Bred erfaring
Edvardsen overtok som eier av og hovedlærer i Bilakademiet i fjor, etter at det ble startet opp av Robert Jensen for 23 år siden.

Helt fra opprettelsen tok akademiet sikte på å kompensere for at det ikke var noen opplæring i bilsalg, slik at studiets fagplan, innhold og omfang ble avstemt med bransjens ønsker og behov, både på forhandler- og importørsiden.

– Kurset har egentlig to hoveddeler: Kundebehandling og personlig salg er den ene, og økonomi er den andre. Vi har også temaer på kjøpsloven og teknologi, som er spesielt viktig nå som kundene etterspør nye drivlinjer i form av hybrid- og elbiler.

Yrke i utvikling
– Bilselgeryrket har hatt – og har - mange innganger av folk med høyst ulik bakgrunn, utdannelse og erfaring, derfor er det viktig at vi kan skape et sett med felles rammer for hva man kan forvente av en bilselger.

– Det er ingen hemmelighet at det tidligere var et problem med bilselgeryrkets rykte, men når en i dag ser på for eksempel Norsk kundebarometer er bilbransjen helt på topp i forbindelse med salg, så det har vært en klar forbedring.

– Kunden har bedre produktkunnskap og økonomisk kunnskap i dag enn tidligere. Dette stiller høyere krav til bilselgeren. Gode råd basert på kunnskap om alternativene for å kunne være den rådgiveren kunden trenger i sin situasjon blir stadig viktigere.

– Det er et paradoks at en eiendomsmegler trenger tre år på skolen, mens en bilselger kan selge biler til en million uten noen utdannelse eller krav. Det er noe som skurrer, for det krever seriøsitet siden det er den nest største investeringen folk normalt foretar i livet, supplerer Lagaard.

Viktig ballast
– Jeg hadde som sagt en drøm om å gjøre bilsalg til et levebrød, og da jeg fikk tilbud om å bli medeier i Autovia var det fristende, men jeg hadde aldri turt det uten den innsikten, kompetansen og tryggheten utdannelse gir meg, utdyper Christian Lagaard.

Også Vivian føler at den tette oppfølgingen har vært et stort pluss ved utdannelsen. Som eneste kvinne i et mannsdominert miljø, er det viktig å virkelig ha noe å bidra med, noe en kan slik at en blir tatt på alvor.

– Jeg liker at det er konkrete teknikker som viser seg å fungere i praksis. Teoridelen er også viktig, spesielt økonomidelen med leasing- og lånealternativer. At vi kan regne det ut med kalkulator sammen med kunden, ikke bare slå inn beløpene på PC og få ut svarene. Det er viktig å bli trygg på hvordan leasingavtalene fungerer og ikke bare svare kundene «Sånn er det bare…», utdyper Vivian.

Vivian Kopperud får også skryt av kollegene av å fange opp kundene når det er litt flere i lokalet på en lørdag enn man kanskje greier å betjene direkte, slik at de vet at de er blitt sett og vil bli tatt hånd om.

– Det er så mange «enkle» detaljer, som ikke er så enkle i praksis likevel, som det finnes teknikker for å løse i kundebehandlingen. Helt fra hvordan man møter kunden til demonstrasjon, prøvekjøring, etter prøvekjøring, avtaler, avslutningsteknikker, oppfølging. Tilsynelatende små detaljer som i virkeligheten ofte avgjør om det blir et salg og et positivt og varig kundeforhold, eller en tapt mulighet, sier Edvardsen.

Flere muligheter
De fleste seriøse forhandlerne og alle de store har selgere og salgssjefer med bakgrunn fra akademiet, i hvert fall på Østlandsområdet. Med forbedret kommunikasjon og mer og mer som kan løses via nett, er det også enklere for studenter rundt om i landet å ta utdanningen via deltidsstudiet.

– For meg som er bilentusiast og elsker merkene vi representerer, er det viktig å lære å begrense meg, slik at kunden ikke går ut igjen med masse informasjon uten at selve prosessen har kommet videre. Eller at jeg i min iver fullstendig overser klare kjøpssignaler fra kunden, smiler Christian.

Vivian er inne på samme erfaring, fra et litt annet ståsted:

– Prøvekjøringer selger. Folk ser mye på nett, men avgjørelsen tas i butikken, så det er viktig å bruke den muligheten du har når kunden er inne. Vi har oftest bare den ene sjansen!

– Hvor er kunden på følelsesregisteret? Ofte er de ganske høye etter en prøvekjøring, og da er det viktig å ikke slippe kunden. Mange overser hvor viktig det er at selger er tilgjengelig når kunden er tilbake – etter avtale. Det kan være helt avgjørende for salget.

Andreas Edvardsen har en liten påminnelse til alle som vil bli gode selgere:

– Det er viktigere å lytte enn å snakke når du er selger. Det er basic, men det må læres! Det er viktigere at vi står trygt i rollen som selger og overfører tryggheten til kunden. Talent og vilje er gode egenskaper for å lykkes, mener han.

Han har hatt tett kontakt med kandidatene på kursene mange måneder og kjenner dem bedre enn noen andre når det gjelder hva de er gode på.

– Det er en vinn-vinn–situasjon. Jeg ønsker at kandidatene skal lykkes ute i bransjen når de er uteksaminert. Det er beste attesten jeg kan få for at de skal anbefale Bilakademiet videre til nye kandidater, avslutter Edvardsen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Comeback-sjokk for Ampera-e
Opel gjenåpner salget av elbilen Ampera-e. Under et pressemøte tirsdag opplyste importøren at de har fått et større antall biler for levering i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde3
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde4
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde5
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde6
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde7
Bestillingsklar T-Cross
Volkswagen har offentliggjort prisene på sin minste SUV som nå er bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde10
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde11
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
layid-bilde12
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
FERDIG KALKULERT: Her ser du hva engangsavgiften blir på 4.000 personbiler i 2019 - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas.
Les mer
layid-bilde14
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
toppsak-bilde15
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde16
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Les mer
layid-bilde17
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde18
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde19
Enorm interesse for El-SUV
Elbilinteressen i Norge er enorm sammenlignet med resten av verden. Spesielt når elbilen er en SUV.
Les mer
layid-bilde20
Praktisk elbil fra Peugeot
Peugeot-forhandlerne åpner denne uken for bestilling av en femseters elbil med god bagasjeplass og startpris på 229.900 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Leaf-prisene er klare
Les mer
layid-bilde22
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Les mer
layid-bilde23
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
layid-bilde24
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer
layid-bilde25
Prisene klare for Audi-limo
Audis toppmodell er klar for norsk lansering. Startprisene er høyere enn på forgjengeren, men det tåler den kanskje?
Les mer
layid-bilde26
Prissjokk for Opels elbilkunder
Les mer
toppsak-bilde27
Nye Jeeper på trappene
En ny Jeep-modell er klar for Norge. Samtidig får vi et første glimt av populær klassiker i helt ny drakt.
Les mer
layid-bilde28
Attraktivt priset Leaf
Les mer
layid-bilde29
VW Polo knapt opp i pris
Volkswagens nye Polo lanseres i Norge sent i november med startpris på 193.600 kroner.
Les mer
layid-bilde30
Bestillingsklar E-Cab
Den kommer nok for sent til årets sommerferie, men nå er i alle fall Mercedes E-Klasse Cabriolet klar for bestilling. Det kommer jo somre etter denne også.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for AMG GLC
Prisene er klare for versting-utgavene av Mercedes GLC. Det er bare å stille seg i kø om du vil ha ny bil til høsten.
Les mer
layid-bilde32
Jaguar i ny tapning
Et par år etter at den forsvant kommer Jaguar XF Sportbrake tilbake i ny innpakning.
Les mer
layid-bilde33
Oppgradert S-Klasse
Mercedes foretar en midtlivs-oppdatering av S-Klassen. Her er priser og viktigste endringer.
Les mer
layid-bilde34
Dette koster Arteon
Les mer
toppsak-bilde35
Åpen kjøreglede fra Mercedes-AMG
I tide til årets cabriolet-sesong lanserer Mercedes-AMG to nye fristelser.
Les mer
layid-bilde36
Slik prises ny Fiesta
En ny generasjon Fiesta kommer til Norge i juli. Prisene er nå klare nå.
Les mer
layid-bilde37
Her er prisene på nye Opel Insignia
Opel frister med en prislapp på 334.900 for en ny Insignia med full pakke. Det er imidlertid én viktig hake.
Les mer
layid-bilde38
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Les mer
layid-bilde39
Her er Fiat 124-prisen
Drømmer du om ny cabriolet til sommeren? Fiat 124 Spider kan fort være innenfor rekkevidde.
Les mer