img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb – begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.

– Jeg har jo hatt interesse for bil siden fatter’n hentet meg i barnehagen i El Camino, er utdannet journalist og har jobbet i Slottets kommunikasjonsavdeling de seneste årene. Jeg hadde en drøm om å komme meg inn i bransjen og selge bil som levebrød, men jeg ville komme inn i det med en større tyngde enn bare interessen og entusiasmen, forteller Christian Lagaard (38).

– Dermed bestemte jeg meg for å ta Bilakademiet, før jeg gikk inn som partner i en bilforhandler som jeg skal være med å drive, forteller Lagaard ivrig.

Christian Lagaard (38) og Vivian Kopperud (24) er to av totalt 13 studenter som er i ferd med å avslutte Bilakademiet og uteksamineres som bilselgere. Vivian har en helt annen bakgrunn fra arbeid i barnehage, men også hun med et ønske om å bli bilselger:

– Jeg hadde lyst på annen jobb og kom over Bilakademiet, som så ut som det kunne passe bra for meg. Nå jobber jeg lørdager hos RøhneSelmer på Billingstadsletta, kombinert med å studere.

– Det er spennende, og Christian og Vivian viser hvor ulike veier det er inn til å bli bilselger. Aldersspennet på studentene er fra rundt 20 til 40 år, med et snitt på 28. De fleste, kanskje 80 prosent, tar studiet fordi de ønsker å bli bilselger og kanskje har noe salgserfaring fra tidligere. Rundt 20 prosent er studenter med noe erfaring fra bilsalg, med ønske om profesjonalisering, forklarer Andreas Edvardsen.

Bred erfaring
Edvardsen overtok som eier av og hovedlærer i Bilakademiet i fjor, etter at det ble startet opp av Robert Jensen for 23 år siden.

Helt fra opprettelsen tok akademiet sikte på å kompensere for at det ikke var noen opplæring i bilsalg, slik at studiets fagplan, innhold og omfang ble avstemt med bransjens ønsker og behov, både på forhandler- og importørsiden.

– Kurset har egentlig to hoveddeler: Kundebehandling og personlig salg er den ene, og økonomi er den andre. Vi har også temaer på kjøpsloven og teknologi, som er spesielt viktig nå som kundene etterspør nye drivlinjer i form av hybrid- og elbiler.

Yrke i utvikling
– Bilselgeryrket har hatt – og har - mange innganger av folk med høyst ulik bakgrunn, utdannelse og erfaring, derfor er det viktig at vi kan skape et sett med felles rammer for hva man kan forvente av en bilselger.

– Det er ingen hemmelighet at det tidligere var et problem med bilselgeryrkets rykte, men når en i dag ser på for eksempel Norsk kundebarometer er bilbransjen helt på topp i forbindelse med salg, så det har vært en klar forbedring.

– Kunden har bedre produktkunnskap og økonomisk kunnskap i dag enn tidligere. Dette stiller høyere krav til bilselgeren. Gode råd basert på kunnskap om alternativene for å kunne være den rådgiveren kunden trenger i sin situasjon blir stadig viktigere.

– Det er et paradoks at en eiendomsmegler trenger tre år på skolen, mens en bilselger kan selge biler til en million uten noen utdannelse eller krav. Det er noe som skurrer, for det krever seriøsitet siden det er den nest største investeringen folk normalt foretar i livet, supplerer Lagaard.

Viktig ballast
– Jeg hadde som sagt en drøm om å gjøre bilsalg til et levebrød, og da jeg fikk tilbud om å bli medeier i Autovia var det fristende, men jeg hadde aldri turt det uten den innsikten, kompetansen og tryggheten utdannelse gir meg, utdyper Christian Lagaard.

Også Vivian føler at den tette oppfølgingen har vært et stort pluss ved utdannelsen. Som eneste kvinne i et mannsdominert miljø, er det viktig å virkelig ha noe å bidra med, noe en kan slik at en blir tatt på alvor.

– Jeg liker at det er konkrete teknikker som viser seg å fungere i praksis. Teoridelen er også viktig, spesielt økonomidelen med leasing- og lånealternativer. At vi kan regne det ut med kalkulator sammen med kunden, ikke bare slå inn beløpene på PC og få ut svarene. Det er viktig å bli trygg på hvordan leasingavtalene fungerer og ikke bare svare kundene «Sånn er det bare…», utdyper Vivian.

Vivian Kopperud får også skryt av kollegene av å fange opp kundene når det er litt flere i lokalet på en lørdag enn man kanskje greier å betjene direkte, slik at de vet at de er blitt sett og vil bli tatt hånd om.

– Det er så mange «enkle» detaljer, som ikke er så enkle i praksis likevel, som det finnes teknikker for å løse i kundebehandlingen. Helt fra hvordan man møter kunden til demonstrasjon, prøvekjøring, etter prøvekjøring, avtaler, avslutningsteknikker, oppfølging. Tilsynelatende små detaljer som i virkeligheten ofte avgjør om det blir et salg og et positivt og varig kundeforhold, eller en tapt mulighet, sier Edvardsen.

Flere muligheter
De fleste seriøse forhandlerne og alle de store har selgere og salgssjefer med bakgrunn fra akademiet, i hvert fall på Østlandsområdet. Med forbedret kommunikasjon og mer og mer som kan løses via nett, er det også enklere for studenter rundt om i landet å ta utdanningen via deltidsstudiet.

– For meg som er bilentusiast og elsker merkene vi representerer, er det viktig å lære å begrense meg, slik at kunden ikke går ut igjen med masse informasjon uten at selve prosessen har kommet videre. Eller at jeg i min iver fullstendig overser klare kjøpssignaler fra kunden, smiler Christian.

Vivian er inne på samme erfaring, fra et litt annet ståsted:

– Prøvekjøringer selger. Folk ser mye på nett, men avgjørelsen tas i butikken, så det er viktig å bruke den muligheten du har når kunden er inne. Vi har oftest bare den ene sjansen!

– Hvor er kunden på følelsesregisteret? Ofte er de ganske høye etter en prøvekjøring, og da er det viktig å ikke slippe kunden. Mange overser hvor viktig det er at selger er tilgjengelig når kunden er tilbake – etter avtale. Det kan være helt avgjørende for salget.

Andreas Edvardsen har en liten påminnelse til alle som vil bli gode selgere:

– Det er viktigere å lytte enn å snakke når du er selger. Det er basic, men det må læres! Det er viktigere at vi står trygt i rollen som selger og overfører tryggheten til kunden. Talent og vilje er gode egenskaper for å lykkes, mener han.

Han har hatt tett kontakt med kandidatene på kursene mange måneder og kjenner dem bedre enn noen andre når det gjelder hva de er gode på.

– Det er en vinn-vinn–situasjon. Jeg ønsker at kandidatene skal lykkes ute i bransjen når de er uteksaminert. Det er beste attesten jeg kan få for at de skal anbefale Bilakademiet videre til nye kandidater, avslutter Edvardsen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde1
Disse skal selge Chery
25 forhandlere starter som forhandlere av Chery. De første elektriske kinesiske personbilene kommer til Norge 31. oktober.
Les mer
layid-bilde2
Bilavgiftene legges om fra 2020
Fra 2020 skal bilavgiftene beregnes ut fra den nye WLTP-syklusen. Det innebærer endringer for alle nye bilmodeller på det norske markedet. Noen går opp mens andre går ned.
Les mer
layid-bilde3
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde4
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde5
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde6
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde7
Økonomiversjonen er priset
For noen måneder siden annonserte Audi at det skulle kommer en rimeligere versjon av e-tron. Nå er prisen klar, og den kryper under en magisk terskel.
Les mer
layid-bilde8
Nå kommer ladbar A og B
Les mer
toppsak-bilde9
Lavere Tesla-inntekter
Tesla Motors Norway AS er ute med regnskapstall for 2018. Inntektene falt i påvente av lanseringen av bestselgeren Model 3.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Comeback (med en hake)
Les mer
layid-bilde12
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde13
Bestillingsklar stjerne
Bertel O. Steen åpner i dag opp for bestilling av nye CLA Shooting Brake. Det betyr også at prisene er klare.
Les mer
layid-bilde14
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
layid-bilde16
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde17
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Les mer
layid-bilde18
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde19
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
layid-bilde20
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
layid-bilde22
Prisreduksjonen som måtte komme
Les mer
layid-bilde23
Nå kan du bestille el-Mini
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men nå kan du stille deg i kø for å være blant de første som får elektrisk Mini.
Les mer
layid-bilde24
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde25
Prisene klare for ny DS elbil
Dersom du er blant dem som har satt deg på venteliste for å kjøpe en DS3 Crossback E-Tense, er du sikkert spent på hva prisen blir. Det skal du straks få vite.
Les mer
layid-bilde26
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Les mer
toppsak-bilde27
Comeback-sjokk for Ampera-e
Opel gjenåpner salget av elbilen Ampera-e. Under et pressemøte tirsdag opplyste importøren at de har fått et større antall biler for levering i 2019.
Les mer
layid-bilde28
Drømmen om å bli bilselger
Les mer
layid-bilde29
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde30
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde31
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde32
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde33
Bestillingsklar T-Cross
Volkswagen har offentliggjort prisene på sin minste SUV som nå er bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde34
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde35
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde36
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde39
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
FERDIG KALKULERT: Her ser du hva engangsavgiften blir på 4.000 personbiler i 2019 - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas.
Les mer