img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
202 bilder i galleri
Retromobile 2019
I dag åpnet Retromobile i Paris for alvor. I går kveld åpnet den for spøk. Som det største coctailpartyet i byen. Gamle biler er virkelig blitt high society. Men det var heldigvis igjen mye til oss andre også.

Året etter at vi startet BIL var jeg på historiens første Retromobile i Paris. Arrangert av en ihuga klassisk-fan, Serge Pozzoli, med debut i 1976.

Den skjedde forholdsvis utendørs, like ved Bastillen, og var en enorm suksess. Cirka 3000 tilskuere.

Nå arrangeres Retromobile i de samme hallene (ikke like mange, riktignok) som den virkelige bilutstillingen – det er aldri mindre enn 100.000 besøkende. Og, vær ikke i tvil, dette er hard business.

Dessuten er det altså selskapelighet. Kvelden før åpning er det invitasjon til omtrent hver eneste stand.

Fra de store auksjonsfirmaene som bruker Retromobile til å kvitte seg med et antall biler til to-sifret millionbeløp (i euro) og Citroën som inviterer masse folk for å innlede starten på et årelangt 100-års selskap (med Citroën-sjefen selv, Linda Jackson, i spissen for et velsmurt PR-opplegg) og ned til småklubbene som har med sine spesialiteter og har invitert alle medlemmene til en hyggelig før-åpning.

Dette går fra meget høy champagneføring med Lamborghinier i bakgrunnen, til bondepølser og en lokal vin i baksetet på en gammel de Dion.

Noen biler er bedre enn da de var nye, noen har aldri vært gamle noen gang, men ser ut som parodier av en guttedrøm om gammel sportsbil (et nystartet selskap som heter DeVinci), og noen biler er akkurat som de skal være – kjærlig tatt vare på, i skikkelig bruks-stand.

Og alle andre tilstander du kan tenke deg.

Men fra i dag var det en skikkelig utstilling. Jeg har ikke muligheter for å ta deg med på alt, men de bildene jeg har lempet over til redaktør Ringen burde kunne gi deg et lite inntrykk av mangfoldet. For meg er høydepunktene etter de første tre kveldstimene:

  • En enstående samling Bedelia. En merkelig fransk sykkelbil fra rundt første verdenskrig, litt Morgan-aktig, men med fire hjul. Og beltetrekk. Men det merkeligste – passasjeren plassert langt foran, nærmest ulykken, og sjåføren på en trone bak. Her har vi 14 av de 18 som fremdeles eksisterer.
  • En Berliet, 15 meter lang, fem meter høy og fem meter bred, spesielt bygget for Sahara.
  • Feiring av Mini 60 år, med Mini på Mini på Mini … og uansett hvor glad jeg er i Mini, når jeg har sett Mini nummer 14, begynner det liksom å bli nok.
  • En feiring av 100 år med Gnome & Rhone som er meget mer enn motorsykler, men også flymotorer, og de har sågar vært innom den lille Biscooteren til Voisin.
  • En Mercedes 300 SL der hekken var slått skikkelig inn. Jeg tror den var der for å fortelle om lumske svingaksler og plutselig overstyring.
  • Citroën 100 år, selvfølgelig, men i enda større grad et kjempestand med alternative karosserier til Citroëns radikale DS. Bortsett fra cabrioletene var de alle sammen egnet til å gi elskere av DS-design hulkende sammenbrudd.
  • En fantastisk Lancia-samling hos en av kontinentets beste klassisk-bil forretninger, Lukas Hühnle.
  • En samling gamle de Dion – og da mener jeg gamle. 110 år og eldre. Ta en titt på hekken og du er plutselig ikke i tvil om hva en de Dion bakaksel er.

Og så var det selvfølgelig de enkeltstående juvelene. En Invicta Black Prince som plutselig har dukket opp. En Diatto som man kan se på som forløperen til Bugattis Royale. En Sigma Le Mans-type bil fra 1920-tallet. Tre Serenissima hos Artcurial (Tre? Ante ikke det var bygget så mange!).

Altfor mye å fordype seg i til å kunne gjengi detaljene i løpet av en sen kveldstime.

Men jeg håper bildene gir et visst inntrykk. Utstillingen holder åpent til og med søndag. Det pleier vel å være en 5-600 norske besøkende her, og det skulle ikke forundre meg om det blir enda flere i år.

Det er kjapt gjort, hvis man er to og har en bil som holder, å komme seg ned hit. Og så kan man jo gjøre som så mange andre har gjort, ta med seg 10.000 kroner ekstra og kjøpe en underlig haug som man kjører hjem.

Forresten: det er en egen avdeling med bruktbiler – ingen skal koste mer enn 25.000 euro. Der finner du alt fra Rolls til 2CV.

Og de nye reglene som later til å bli gyldige, med 20 år gamle bruktimporterte biler uten engangsavgifter, gjør jo egentlig denne avdelingen til en av de mest interessante for oss norske i år.

Nå må jeg konsentrere meg litt. I førstkommende utgave av BIL vil du finne en litt mer fordypet omtale av årets Retromobile, og med små drypp fremover skal du få vite mer om enkelt-fenomenene på årets presentasjon.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer