img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Verken kron eller mynt?
Dersom du ikke helt liker tanken på å slå kron eller mynt om den store Tiguan eller Kodiaq, så kan du jo feige ut og velge det tredje alternativet. Da viser du i hvert fall at du tør.

Det kan ikke være enkelt å holde orden på alle disse overlapperne i VW-Gruppen. Den siste trioen er VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq nå som Seat Tarraco er på plass blant konsernets store SUV-er. 

Og si hva du vil om Volkswagen. De var seine på SUV-ballen, men når de først kommer, kommer de så man blir helt svimmel.

Det er noe underlig med geografien her også. VW-versjonen av de store syv-seterne bygges i Mexico, Seat som er «born in Barcelona» bygges i Wolfsburg – det er bare Kodiaq som kommer hjemmefra – Tsjekkia.

Det finnes sikkert logiske forklaringer på nesten identiske modeller på samme arkitektur bygget på forskjellige steder i verden – Volkswagens økonomiske resultater er en klar indikasjon på at noen forstår dette veldig godt.

Bare ikke jeg.

Nå er det da heller ikke Barca eller VlF Wolfsburg eller siste kvartalsresultat jeg tenker på der jeg er på vei hjem fra Barcelona der jeg hadde hentet en Tarraco. Jeg tenker på om det virkelig kan være nødvendig med disse svære hjulene.

Riktignok har den en adaptiv avdeling i opphengningen, så komforten er på plass. Men jeg ville trodd jeg hadde fått litt mer følelse gjennom rattet med de 19-tommerne som er standard.

Hvem bryr seg forresten? 

Fem eller syv seter, bagasjeplass på 720 liter – som kan økes til 2000 liter dersom du bare har med deg en til. Sammen med 167 cm over havet og en vekt på oppunder 1,8 tonn, snakker vi ikke akkurat en gatesmart, kvikk liten rampete lettvekter.

Vi snakker ganske stor, og vi snakker noe som helt sikkert foretrekker forholdsvis tilbakelent kjørestil. Riktignok er en 190-hesters bensinmotor et alternativ her, med omtrent ikkeno dreiemoment plassert på en ganske bratt kurve. Jeg syns kanskje det høres lett hysterisk ut.

I denne bilen jeg kjører er det visstnok en turbomatet rekkefirer et eller annet sted. Jeg merker den ikke. Verken lyd eller vibrasjoner når bakover til der jeg sitter – og en 7 trinns DSG-kasse er vel med på å dempe det som måtte være igjen av vibrasjoner.

Det er en av de minst bemerkelsesverdige drivlinjer jeg har vært borti – på den måte at jeg ikke merket den overhodet. Og det må da være ganske bemerkelsesverdig.

Derimot merket jeg ESP-en. Jeg nevnte hysteri. Denne hadde helt klart hysteriske tendenser. 

Jeg trodde først det var en spøk da den slo inn på ca. 13 km/t på en grusvei med antydning av litt hjulspinn, men da jeg gjentok forsøket litt senere fikk jeg klar beskjed om at den mente alvor. Det er liksom ikke slik jeg har oppfattet Seat frem til nå.

Budskapet var helt klart: slapp av – da kommer du best frem.

Bak rattet var det nok andre ting å ta seg til i stedet for å leke kjøre-fort leken. Du hadde naven i god sikthøyde, du hadde et dashbord der du kunne leke konfigurasjonsleken, du kunne konsentrere deg for å kjenne veldig godt etter om du merket noe elektrisk felt rundt induksjonsladeren når du slengte telefonen oppå den, der foran girvelgeren. (Merket ingenting, men det er vel fordi telefonen min ikke er spesielt opptatt av induksjoner).

Den har omtrent alt av førerassistent-systemer, for eksempel valg mellom forskjellige kjøremodii som er en bra ting, men den hadde også slikt jeg hater – som den som skal hjelpe deg å holde bilen i filen. Hvis du har problemer med slike oppgaver, så enten ta en kald dusj og sov ut, eller send inn førerkortet.

Det er kanskje min feil – at jeg ennå ikke har vent meg av med å korrigere, men der sitter du og kjører ganske fort på mørke natta. Vått og temperatur rundt null. Og så merker du plutselig at det rykker i rattet. Selvfølgelig kontrer jeg – det er åpenbart blitt is og nå glipper det.

Bare at det er ikke det. Det er idioten som forteller meg at jeg er tre cm ute av runwayene og det er den som plutselig har tatt på seg hele ansvaret for å få meg tilbake.

Jo da, jeg vet at det kan skrus av, men da lyser det ennå et lys et sted i kabinen, og er det noe jeg ikke trenger på natta er det lysshow. Saabs svarte cockpit er noe av det mest geniale som er blitt gjort noen gang, men som så mye annet fornuftig så vedtok alle andre ut at det var en idiot-idé.

En beef til da: På vei mot Svinesund – greit, nå er vi på ca. 2.800 km siden fredag, så det er mulig at jeg er litt trøtt – av en eller annen grunn er det ingen kjøre-hviletid bestemmelser for privat personbil.

Men hvorfor en spansk bil med tysk mentalitet plutselig har bestemt seg for å få meg til å drikke en kopp kaffe for hver fem hundrede meter, er vanskelig å forstå.

Og både irriterende og provoserende.

Saken er selvfølgelig at sidevinden stadig blåste meg over en stripe, og der inne et sted er det en idiothjerne som tolker det som overstadig trøtt – og sender alarmerende meldinger via dashbord og bjeller om. 

Og den slags tøv er nødvendig for å skåre i EuroNCAP?

På den annen side. Finnes det noe behageligere enn en adaptiv fartsholder, med et nedbremsingstemperament man stoler på? Jeg tror at på mine 3.000 km var ikke foten i nærheten av pedaler mer enn en tiendedel av strekket.

Selv i tidenes regnskyll, der det eneste jeg så var baklysene på en biltransporter. Bygget av italienske Rolfo, så jeg etterpå. Fantastiske hengere.

Ikke bare hadde han enorme baklys, han hadde også slått på lysene på de bilene han transporterte. Det, pluss radarstyrt fremdrift hos meg – hvem klager på vag styrefølsomhet? Og hvem klager på solidariske langstransportsjåfører?

Nevnte jeg at jeg satt godt?

Jeg kunne tatt meg en kjapp en på øyet og kjørt rett tilbake til Barcelona, hvis noen hadde bedt meg.

Men hvorfor man gjør slike ting kan man selvfølgelig spørre om.

Turen fra Oslo til Barcelona kostet under 1000 kroner og tok vel 7 timer fra seng til seng.

Turen tilbake tok 60 timer og kostet 6-7.000 kroner. Men mednoe sånn som 18 stasjoner med opplevelser underveis, er jo rettferdiggjøringen at slike ting får man ikke med seg i et fly.

(Du kan lese om selve turen og alle ekstrautfluktene i den utgaven av BIL som nettopp er kommet til salgsstedene – eller se å endelig få deg et abonnement)

Nå skal ikke jeg vurdere hvorfor du burde fortrekke en Seat fremfor en Skoda eller en Volkswagen. Strategene hos importøren har vel allerede posisjonert disse bilene slik at geniale argumenter fra slike som meg ikke vil spille noen rolle uansett.

Men jeg kan jo allikevel kaste inn slike uvesentlige argumenter som at jeg syns bilen ser bra ut. Den er mye skarpere i linjene enn kollegene. Her og der kan det se ut som om designerne i stedet for å tegne har skåret i metallet med en skarp kniv.

Umiskjennelige Seat-preg over det hele, og et minimum av slappe konsern-enhets detaljer. God skulptur kaller jeg det.

Det andre argumentet er at jeg syns det er litt tøft at produsent og importør prøver seg med – hva skal vi kalle det – alternativ? markedsføring. 

Egentlig har jeg ikke noen tro på det (konservativ, skjerm-avers?), og egentlig har jeg ikke noen tro på bildeling (som er en av hjørnesteinene i Seat-markedsføringstankegang) foreløpig, og dessuten syns jeg Hyre (som altså er en viktig samarbeidspartner i sammenhengen) har den styggeste logoen ever.

Men allikevel sitter jeg med en dårlig skjult beundring overfor folk som tør kaste seg uti denne delen av bilverdenen. Dere må gjerne kalle dere Early adopters.

Dessuten er det nok ikke så veldig farlig å prøve seg på en tur inn i Seat-verdenen. Både bilen og salgssystemet er jo et Møller-produkt. Jeg ville tro at Møller kanskje strakte seg lenger enn for deres «vanlige» merker for å sikre en god kundereise på det spennende eksperimentet som heter Seat i Norge igjen.

Med andre ord, dersom du spør meg om jeg syns du burde lære deg Tarraco-navnet utenat, er svaret Si!

Og som jeg alltid pleier å si: det er ikke nok å rope Hurra, du må gjøre det også!

Fakta Seat Tarraco 2.0 TDI

Motor:

4 syl. Rekke, turbo, 16 V. 1968 ccm.

Effekt:

190 hk v/ 3500-4000 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/ 1750 – 3250 o/min.

Mål LxBxH:

473/184/166 cm

Akselavstand:

279 cm.

Dekkdimensjon:

285/40R20

Egenvekt:

nesten 1900 kg!

Maks hengervekt:

2400 kg,
men sånt er det bare norske journalister som spør om

Bagasjerom:

700-1750 l (5-seter), 230-1750 l (7-seter)

Aks. 0-100 km/t:

8 sek.

Toppfart:

210 km/t

Snittforbruk 3000 km motorvei:

0,82 l/mil

CO2:

157 g CO2/km

Pris fra:

5-seter kr 599.000
7-seter kr 613.800







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer