img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
120 bilder i galleri
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være – den bekrefter det!

C5 Aircross vil definitivt aldri trone på høyeste nivå blant de som samler på prikker i førerkortet. Men den vil samle på glade mennesker. Gjerne uthvilte også. Slik oppfattes den. Ukomplisert. Komfortabel. Stille. En Citroën. 

Populære betegnelser
SUV er den mest populære biltypen i Europa for øyeblikket og C-segmentet, med en bil-lengde på cirka 4,5 meter, er det mest aktuelle. Citroën vil også være der, på sin Citroën-måte.

Bilprodusentene kaller det en SUV, men begrepet kan like godt oversettes til å være en høyreist stasjonsvogn.

Citroën har et poeng
Problemet med høyreiste stasjonsvogner er at de må stives opp. De fleste SUV-er etterligner den tyske regien, og da blir det virkelig stivt.

Metoden er forståelig for å unngå krengning og for å gi bilen normal stabilitet i unnamanøver, nedbremsing eller andre forhold der sjåføren må løse problemer som oppstår langs veien.

Citroën klarer å gjøre C5 Aircross like sikker og kjørbar som konkurrentenes, men klarer likevel å beholde særpreget og innovasjonen, mykheten og dermed komforten.

All systems go!
I rekken av sikkerhetsfunksjoner, design, materialkvaliteter, teknikk og motorer finnes alt sammen som hyllevare både hos PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel), samt hos Bosch og Siemens og alle de felles underleverandørene bilbransjen bruker.

Over 20 forskjellige systemer sørger for sikkerhet og komfort. Det er ikke imponerende at vi finner den samme teknikken i den nye C5 Aircross, men det er interessant blant annet hvordan bilen oppleves når all sikkerhetssystemene kombineres med det nye Citroën-understellet.

Setene filtrerer asfalten
Oppskriften er litt ekstra skumgummi i setene, men først og fremst lanserer Citroën en ny patentert støtdempertype med en ekstra innebygd hydraulisk stopper som runder av dempingen både nedover og oppover (kompresjon og dekompresjon).

Citroën kaller dette for «Progressive Hydraulic Cushions». Systemet virker like mye på helt vanlig vei uten fartsdempere, som på gjørmete hytteveier a la Norvége.

Komfortspesialister
Og når de sier «Citroën Advanced Comfort», så mener de nettopp dette. Du får doble sideruter og en mengde forskjellige innvendige stemninger på bestillingslisten.

En midtkonsoll, som viser seg også å inneholde et kjøleskap. Dessuten nydelig lyd fra mediaanlegget, og forskjellige muligheter, eller stemninger også der. Å kunne lade mobiler trådløst, er bare én av mange nyttige funksjoner. 

Les hva Jon Winding-Sørensen skrev etter første møte med C5 Aircross i mai

(saken fortsetter)

Aggressiv eller arrogant?
Designen er rundere enn konkurrentenes, og de har sine Citroën-detaljer med. Fargenyanseringen av rails og nedre del av dører er hyggelige detaljer. Den tredoble grillen med lys som følger forhjulsvinkelen er en gammel Citroën spesialitet.

Detaljene og designen rundt omkring viser at designerne er lekne og får lov til å leke. Det oser av Citroën, men det er ikke overdrevent. Selv kaller de det design som både er muskuløs og tøff, men ikke arrogant.

Muligens er det ordet aggressiv som skulle vært brukt. For den er tøff uten å være aggressiv. 

Kjørestillinger i komfortabel toppklasse
Setene er gode. Veldig bløte er de ikke, men de omfavner deg på en hyggelig måte. Du kan til og få massasje (men ikke ventilasjon). De gir god støtte til overkroppen, har lange nok sitteputer, god sidestøtte, og i testbilen også elektrisk justering med tre minneposisjoner.

Førersetet kan heves og senkes i vesentlig grad. Rattet er godt å holde i, godt justerbart, godt i lengderetning. Alle hendler og brytere føles gode. Sittestillingen er definitivt komfortabel.

Det er to digitale skjermer å betjene. En av dem gir all kjøreinformasjon. Den andre, i midten, er greit betjenbar når du har fått litt trening. Det er mange valgmuligheter, men ikke for mange undermenyer.

Ut på tur
Støtdemperteknologien er overført fra WRC-rallybilen til C5 Aircross.

Citroën lar C5 Aircross krenge en smule i svinger. Likevel sitter den helt fint på veien. Ganske komfortabelt. Det er slagene fra dårlig underlag dette systemet er konstruert for å absorbere.

Er bilen mer komfortabel enn andre SUV-er? Svaret er et tydelig ja, men med reservasjoner om kjøring på norsk asfalt. Automatgiret er utsøkt.

I Eco-stilling gires det mellom åtte trinn på en nærmest sømløs måte. I sport-modus virker den på normal måte, som betyr at den ikke bruker så lang tid på å bestemme hvilket trinn den skal bruke.

Styringen er direkte, men litt syntetisk, som betyr at den mangler nærhet til moder jord. Gode tilbakemeldinger skal den ha for å være rolig rundt senter. Du må ikke gjete bilen, samtidig trenger den ikke så mye utslag for å styre bilen i den retningen du vil.

Eksperter på spesielle effekter
C5 Aircross kjøres enkelt og elegant. Det er behagelig å kjøre en kompakt SUV bil som tør å krenge litt og som sluker noen hull i asfalten og en fartsdemper eller to uten at du må kjøre til tannlegen.

C5 Aircross er selvkjørende på nivå 2, som betyr at den holder seg i filen du har valgt, at det radarbaserte fartsholdersystemet holder orden på avstand til forankjørende og i tillegg tråkker på så mye nødbrems som mulig om det skulle bli nødvendig.

Her er det kameraer som ser og viser bilen fra alle kanter og dessuten en egen bakkenedkjørings-assistent. Med en bakkeklaring på 23 centimeter samt ordentlig med gummi (55-profil) rundt 18-tommers-felgene, er C5 Aircross en så god SUV som noen annen.

Venter på avklaring
Vi kan fortsatt ikke fortelle noe om hvor mye de forskjellige Aircross-utgavene vil få lov til å trekke i hengervekt, men bensinvarianten med 180 hk kan trekke 1500 kg.

Rent praktisk er bilen utvilsomt lettlastet. Den er høy med sin SUV-form, men ikke så høy at det blir for vanskelig å slenge opp en sykkel eller to, eller ski, kano og surfebrett på taket.

De tre separate stolene som utgjør baksetet kan slåes ned hver for seg. Slår du ned den i midten, er ikke skiposer med innhold til skiflygning en umulighet. Vi synes ikke bakseteplassen var overdrevent stor, men likte å se et reservehjul.

Fire forskjellige motoralternativer
Når bilen lanseres i Norge i mars vil det bli med to bensin- og to dieselmotorer. Disse kommer i Peugeot-Opel-Citroën-regi og inneholder en meget økonomisk 1,2-liters bensinturbo på 130hk. En 1,6 liter bensinturbo med 180 hk, og den samme rutinen i diesel. 1,5 liter 130 hk samt 2,0 liter 180 hk.

Kun forhjulsdrift
Vi fikk også endelig vite at C5 Aircross helt sikkert aldri vil leveres med firehjulsdrift … kanskje. Foreløpig stoler vi på det.

Den ladbare hybridversjonen består av en 1,6-liters bensinmotor på 180 hk, samt elmotor på 110 hk. Disse samarbeider med den nye 8-trinns automatgirkassen. Effekten blir til sammen 225 hk, men det viktigste er dreiemomentet på 337 Nm fra elmotoren alene.

Den lille enheten er montert mellom girkassen og bensinmotoren. Batteriene er plassert under baksetene.

Dette betyr at hybriden får omtrent den samme lastekapasiteten som bensin- og dieselvarianten. Klasseledende når det gjelder last i C-SUV-segmentet, mener Citroën selv. Det vi også fikk vite om denne «Norgesmodellen», var at den er leveringsklar tidlig i 2020.

Ingen vet hva bilen koster
Det er fortsatt en del ting vi ikke kan svare på om C5 Aircross. For eksempel pris, men vi vet nå at lanseringstidspunktet i Norge er mars 2019.

Til introduksjonen vil den koste noe mindre enn Peugeot 3008. Denne koster fra 302.000 kroner, men Citroën skal tilby noe mer utstyr som standard, og ikke minst bedre lasteplass – og altså mye mer komfort enn i søstermodellen.

Dette liker vi:
Komfort, lasteplass, særpreg og tre separate bakseter

Dette liker vi ikke:
Kunne vært bedre plass til bena for voksne baksetepassasjerer

FAKTA Citroen C5 Aircross PureTec 180

Motor:

4-syl. 16V turbo bensinmotor, 1598 ccm

Effekt:

130 kW (180 hk) v/5500 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1650 - 3200 o/min.

Mål LxBxH:

451 x 186 x 170 cm

Akselavstand:

273 cm

Bakkeklaring:

230 mm

Egenvekt m/fører:

1430 kg

Tillatt totalvekt:

2000 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

570/720/1630 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,57 l/mil

CO2:

131 g/km

Pris fra:

Ikke fastsatt







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer