img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
127 bilder i galleri
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.

Det er utvilsomt de ladbare modellene av C-Klassen som er viktigst for salget i Norge. Derfor merkes det at C 350 e nå er utgått, og at erstatningen ikke er på plass før i midten av 2019.

Jeg er ikke heller sikker på om det blir godt mottatt at etterfølgeren til den populære modellen er diesel-hybrid i stedet for å ha å ha bensin på tanken. Men tegn tyder på at et er et forbigående fenomen.

Etterfølgeren til C 350 e skal i alle fall hete «C 300 de», og den lille d-en betyr at hovedmotoren er en dieselmotor.

Fordelene er at den får en kraftigere batteripakke som gir vesentlig lengre rekkevidde enn forgjengeren – det gir en oppgitt elektrisk rekkevidde på 57 kilometer etter den gamle NEDC-metoden.

Hvorfor Mercedes brukes en målemetode som ikke lenger er gyldig er vanskelig å forstå. Men at den er nesten dobbelt så lang som hos forgjengeren er selvsagt positivt. Så var jo den rekkevidden også nærmest en vits.

Dieselmotoren har en effekt på 194 hk og et maks dreiemoment på 400 Newtonmeter. Når dette kombineres med en elmotor på 90 kW / 440 Nm får man en samlet systemeffekt på 306 hk og 700 Nm som maks moment allerede ved 1400 omdreininger.

Av data (sedan) oppgir Mercedes 0-100 på 5,6, toppfart på 250, toppfart elektrisk på 130, snittforbruk på 0,14 tilsvarende CO2-utslipp på 38 g/km, samt elektrisk rekkevidde på 57 km.

Men dette er altså etter den utgåtte NEDC-standarden, så WLTP vil gi helt andre verdier.

Hele den elektriske delen, inkludert batteripakken, er identisk med den vi nylig omtalte i forbindelse med nye S-Klasse Hybrid

C 300 de kan som forgjengeren leveres som både sedan og stasjonsvogn, og så står det heldigvis i pressemeldingen at «det vil naturligvis også bli en plug-in hybrid med bensinmotor basert på dagens C-Klasse».

Den er kanskje mer attraktiv for dere som bor i storbyer og frykter innstramming for bruk av dieselbiler.

De som fortrekker E-Klasse kan velge mellom diesel- og bensin-hybrid. For dieselutgaven er den hybride drivlinjen identisk med den som kommer i C-Klasse, noe som gir nogenlunne tilsvarende data. E 300 de kan leveres som sedan og stasjonsvogn.

Men så kommer det i tillegg en «E 300 e» med kombinasjonen bensin/el. Denne leveres kun som sedan, men det er nok sannsynlig at det etter hvert dukker opp en stasjonsvogn med tilsvarende drivlinje.

Bensinmotoren har en effekt på 211 hk og et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Kombinert med den samme elpakken oppnås en systemeffekt på 320 hester og et dreiemoment på 700 Nm.

Du kommer fra null til hundre på 5,7 og har den samme toppfarten som nevnt ovenfor. Her er elektrisk rekkevidde oppgitt til 50 kilometer etter NEDC2. Snittforbruket etter samme målemetode er oppgitt til 0,2 l/mil og CO2-utslippet er på 45 g/km.

Meget forvirrende data siden Mercedes blander utgått målemetode med den nye, men ikke mer enn at vi skjønner at den elektriske rekkevidden er vesentlig forbedret, men neppe nok til å klare 50 kilometer målt etter WLTP-standarden.

Det skal heller ikke så mye til å tenke seg at denne drivlinjen etter hvert finner veien til C-Klasse også. For de som foretrekker bensin fremfor diesel.

Mercedes plug-in salg i Norge
 

2018

2017

2016

SUM

Av total

C-Klasse

737

1806

1702

4245

 

Hybrid

500

1297

987

2784

65,6 %

Diesel

65

173

228

466

11,0 %

Bensin

172

336

487

995

23,4 %

           

E-Klasse

616

1677

923

3216

 

Hybrid

107

355

2

464

14,4 %

Diesel

423

1076

760

2259

70,2 %

Bensin

86

246

161

493

15,3 %


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer