img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.

Nå må jeg tilstå at jeg har litt problemer med å følge med på alle Ferraris varianter. 

Av to grunner:

De kommer tett som hagl og – og her skal jeg kanskje kvestes eller no’ – jeg er egentlig ikke så veldig interessert.

Etter at Ferrari begynte å betrakte seg selv som et mytisk luksusprodukt, og priset seg selv deretter, var det andre produkter på hjul som begynte å bli mer spennende.

Men det skal de ha – de er flinke til å kryste sitronen. 

Hvor lenge er det siden de lanserte 488? 3-4 år?

Og det er sikkert noen av dere som kan på rams alle de forskjellige versjonene som er dukket opp med 488 som fornavn. Er det ni? Ti?

Vi fikk i hvert fall den tredje siste versjonen på Genève-utstillingen: 488 Pista. Så fikk vi en utgave som hadde det greie navnet Pista Piloti Ferrari, det var den nest siste. Og på Pebble Beach – alt dette har faktisk skjedd på innsiden av seks måneder, dukket 488 Pista Spyder opp. Med reprise i Paris.

Ferrari sier at det er åpen bil nummer femti, når man teller produksjonsbilene deres. De sier også, og det er kanskje mer interessant, at aldri har de hatt noen åpen bil med bedre verdier: 1,92 kg/hk er ny rekord.

Den er satt fordi de har hentet ut enda 50 hester fra den praktfulle bi-turbomotoren på 3902 ccm, nå står det 720 hk i brosjyren.

De hestene hentes ut ved 8.000 omdreininger, men motoren virker allikevel ikke som en hysterisk sopran. Maks. dreiemoment, 770 Nm, kommer allerede ved 3.000 omdreininger.

Bilen er stappfull av aerodynamiske tricks, noen av dem hentet rett fra GTE-versjonen eller gamle Challenge-biler, og det er vektbesparelser så langt øyet kan se – selv om den ender opp vesentlig tyngre enn den med tak.

Vi ser innsatsen på en så kul ting som dørhåndtaket på førersiden – det er bare en stropp.

At bilen er lakkert hvit, med en blå stripe på midten – USAs klassiske racingfarger – forteller vel litt om hvor Ferrari regner med å finne kundene.

Begge Monzaene som de slapp detaljene på like før utstillingen, var også på plass. Jeg husker ikke hvor sur jeg var da jeg skrev om dem – men disse likte jeg faktisk da jeg fikk tatt på dem.

Så begriper jeg riktignok ikke hvorfor de maler en bil som den slanke to-seteren svart – lett å fotografere er den i hvert fall ikke.

Men en-seteren, med den enorme platen over det området som egentlig er beregnet for en beundrende kvinne (eller hva?) så veldig bra ut. Det gjorde ikke meg noe at de khaki-aktige kulørene minnet litt om militære.

Du skulle bare prøve å slippe inn på standen deres.

Men høydepunktet var ganske uventet. Jeg har sett den før, da sto den på det såkalte Schlumpf-museet i Mulhouse

Denne Ferrari 275 LM var en av de mange historiske bilene som var tvangsrekruttert for å fylle all den tomme gulvplassen på det såkalte Mondial d’Auto. Å fylle opp med biler som denne gjør ikke meg noe.

Akkurat denne Ferrarien er et vitalt kapittel i Ferrari-historien – men det kan vi glemme her. Bare ta med at det er bilen som kom etter den store palass-revolusjonen i Maranello, da alle de beste forsvant og slo døra igjen bak seg med et brak.

At det hastet for Enzo Ferrari å få homologert en ny sportsbil etter at GTO var begynt å bli svæææært gammel, men at FIA ikke lot seg lure da Ferrari sverget på at han hadde bygget de nødvendige 100 av denne.

Han kalte den til og med 250 LM for at FIA skulle tro at det var det samme underlaget som 250 GTO – selv om med den nye motoren og navnemåten som gikk etter sylindevolumet, burde denne hete 275 LM.

Og da ikke den italienske bilklubben støttet ham heller, ble han så forbanna at han lakket alle sine 1964 Formel 1 biler i Amerikas hvit & blå racingfarge og meldte dem på under NART-flagget.

Det ble bare bygget snaue 40 av denne, de fleste beregnet for bane. Men her har vi en bil som gikk direkte til importøren i Ørebro, Tore Bjurstrøm, som solgte den til en fyr i Stockholm, Helge Pehrsson.

Han fikk den med rattet på høyre side, monterte skikkelige lyddempere og refleks i lufteåpningen bak motoren og fikk skilter på den. Bortsett fra et rally «nær Stockholm» brukte han den bare på veien.

Ikke lenge forresten, allerede i 1967 hadde brødrene Schlumpf kjøpt den og siden har den stått i overflodssamlingen i Mulhouse.

Jeg har vondt for å tro at det finnes en mer original, urørt, mer enn femti år gammel Ferrari noe sted.

Og for meg, et virkelig Paris-høydepunkt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer