img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?

Det er en ganske fersk bilprodusent vi snakker om her. Grunnlagt for ti år siden, men allerede langt oppe på øvre halvdel på Fortune 500.

I år var fjerde gang de viste seg frem på Detroit-utstillingen – nå uten Trumpchi-navnet – og de kom til Paris på sitt første besøk til Europa.

Bilene de viste var forholdsvis konvensjonelt utseende SUV-er, en minivan og en crossover – og meg personlig imponerte de ved å ha ganske bra 1:18-modeller av alle bilene klar allerede nå.

Det imponerer meg også litt når jeg møter en kinesisk bedrift der ledelsen består av eldre herrer i ganske baggy dresser og med den utrolige, kinesiske, svarte hårfargen, som stadig bøyer overkroppen og som ikke forsøker å leke hippe og vestlige ved å ha skiftet fornavn til Jo og Ben og Jim og sånn.

Bare les følgende bildetekst som fulgte med en pressemelding:

«Zeng Qinghong, Chairman of GAC Group, Zhang Qingsong, Vice President of GAC Group, Yu Jun, President of GAC Motor and Zhang Fan, Vice President of GAC R&D Center at the press conference with the all-new GAC Motor’s GS5 SUV», og se for deg bilde av fire herrer – alle med en tommel opp i været og et forsiktig smil.

Jeg syns det er både ærlig, ydmykt og tøft i forhold til mye av det utrolig manierte som dukker opp.

Om bilene er tøffe vet jeg ikke. Men de må jo ha noe ved seg. Fire år på rad har de vært beste kineser i J.D. Power Initial Quality Study for Asia Pacific China. Det må jo ha en årsak.

De jobber bevisst med «Created in China» i stedet for «Made in China» og legger vekt på at de har utviklingssentra også i Silicon Valley og Los Angeles og at de bygger opp et stort i Detroit nå – i tillegg til alt de har i Shanghai. Produksjonen skjer i Guangzhou – G’en i GAC.

Første gang GAC stilte på Detroit-utstillingen var i 2013

I tillegg til anlegg i USA har de nå begynt å rekruttere i Europa også. De fikk 600 velkvalifiserte europeiske søknader etter en runde nå i sommer. Det er foreløpig ikke klart hva og hvor vi kan se frem til. Men at de også vil ha et fotfeste i Europa er helt klart.

Nå flommet det ikke over av tekniske data her. Siden de ikke selger bilene er de ikke engang forpliktet til å vise frem et utslippskart, men jeg skjønte da i hvert fall et deres blå GS5 var på cirka 4 meter og 70 – Tiguan-pluss altså – og at den, som alle de andre, brukte en 1,5-liters motor (det var snakk om 170 hk) som trekker gjennom en sekstrinns Aisin automat.

De var mer opptatt av å snakke om 190 LED-elementer i baklyset.

Det var ikke mye å fortelle om «drømmebilen» heller. Forholdsvis konvensjonell, slik som drømmebiler ofte er, med dramatiske dører – og helt sikkert gjort av design-studioet i Los Angeles som ledes av en av de beste svenskene i bransjen, en typisk design-sigøyner, Pontus Fonaeus.

VW, Ferrari, Kia, Faraday Future, Land Rover, Scania og masse merchandise for andre, kan han slå i bordet med. Og nå, altså, Advanced for GAC.

I den grad Pontus er i stand til å jobbe under noen, jobber han formelt under designsjef Dave Hilton. Basert i Shanghai omtrent fra nå.

Så da er det nok ikke han som har lagt inn den lille C-stolpe finten med en svart stripe på toppen slik at det ser ut som om taket flyter oppå noe, der bak.

Du finner den på alle bilene. Ganske banalt, men egentlig mer enn nok til å skape særpreg for en merkevare.

Skal bli spennende å se hva disse to får til. Fonaeus fra den ville Faraday Future og Hilton nå sist fra den enda villere Nürburgring rekordelbilen Nio

Jeg har vondt for å se for meg at disse to slår seg til ro med biler som GS4 SUV, GS8 SUV, eller GM8 Minivan. Eller en type Crossover som GS5.

Men det er også helt klart at disse kinesiske sjefene heller ikke akter å slå seg til ro med noe som helst. 

De har økt produksjonen på fabrikkene sine fra 15.600 i 2011 til 508.000 i fjor. Foreløpig mål er en million i 2020 – hvorav 60.000 skal eksporteres.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer