Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lag din musikkboble Med teknologi fra støykansellerende hodetelefoner skalert opp til bil-størrelse, lover Kia at alle i bilen kan høre på akkurat det de vil av musikk, uten å forstyrre de andre i bilen – og uten å bruke hodetelefoner. |
||||||||||||||||
Om du har brukt hodetelefoner med støykansellering vet du hvor deilig det kan være i riktige omgivelser, og bilen er definitivt en slik omgivelse. Er man passasjer i en bil er det utrolig deilig å legge seteryggen litt bakover og trykke på «stillhetsknappen» – spesielt siden føreren helst skal være platekusk og styre bilens musikk. Nå lover Kia at du kan få nettopp den følelsen av å sitte i din egen lille boble i bilen, selv uten hodetelefoner på. De kaller det Separated Sound Zone (SSZ), og tar i bruk en del av den samme teknologien som hodesett med støykansellering bruker. Hvordan fungerer støykansellering? Kan det funke i bil? Jo, siden bilen vet akkurat hvilke lyder den skal filtrere vekk, kan dette faktisk ha noe for seg. For å spille din egen musikk i din lyttesone kobler du mobiltelefonen til bilens anlegg via Blåtann. Det vil si at all lyd går gjennom bilens eget system, og den kan dermed «forhåndslytte» til alt som spilles. Bilen trenger nemlig bare filtrere ut lyder den vet hva er. Når minstejenta spiller Disney-melodier gjennom bilens eget anlegg kan den med litt intelligent forsinkelse lage anti-Disney-lydbølger ut av høyttalerne til storebror. Når han da får satt på sin favoritt-rapper vil den musikken overdøve de eventuelle lyd-restene som måtte være igjen. Nakkestøtte-høyttalere Bilens egne varsellyder skal heller ikke filtreres ut, naturligvis. Høyttalere i nakkestøtten gjør at volumet på det som spilles heller ikke trenger være så høyt for at personen som sitter der skal oppleve god lyd – og på den måten reduseres også lydlekkasjen rundt om i bilen. Støykansellering i bil er ikke noe nytt fenomen. Flere bilprodusenter bruker teknologien for å aktivt redusere støynivået, blant annet hos Ford i deres Edge-modeller. Kia planlegger å putte SSZ-systemet sitt i produksjon allerede om et år eller to, og sier samtidig at systemet har vært under utvikling siden 2014.
|