img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Eksos-krig i USA
Det hjalp ikke at sjefen for USAs miljøvernmyndigheter sa opp. Presidenten selv fortsetter den edle kampen for vesentligere høyere forbruk og utslipp fra amerikanske biler.

Scott Pruitt er nummer noenogseksti fra A-laget som har forlatt president Donald Trumps team i løpet av hans første 17 måneder ved makten. Pruitt varte faktisk helt fra januar i fjor, men etterlater seg en rekke offisielle undesøkelser som kommer til å pågå lenge.

Blant annet om påståtte dyre private flyturer for offentlige midler, altfor tett omgang med lobbyister, bruk av medarbeidere til private oppdrag og liknende morsomheter.

Mer alvorlig er det at han med en gang ble sett på som fossil-interessenes forkjemper, noe han bekreftet ved å sette i gang et skikkelig arbeid for å lempe på alle forbruks- og utslippskrav som ble vedtatt under president Obama.

At han nå forsvant (han klaget på press fra verden utenfor, det begynte å bli uutholdelig), endret imidlertid ikke på denne situasjonen.

Presidentens holdning til menneskeskapt oppvarming, som blant annet ga seg utslag i at han spylte ned Paris-avtalen, ligger åpenbart bak administrasjonens forslag om å fryse 2020-kravene helt til 2026.

EPA har nettopp gitt ut sin egen rapport og forslag som heter noe så greit som The Safer and Affordable Fuel Efficient Vehicles Proposed Rule for Model Years 2021-2026. Et av de mer kuriøse litterære innslag i verdens bilhistorie.

Du kan selv lese den her

Argumentasjonen går på mye: fra det faktum at færre offentlige krav vil gjøre det enklere, og derved billigere, for bilfabrikkene slik at de kan bygge billigere biler, til at med solid forbruk kan man tillate seg å bygge solide biler slik at færre folk vil dø i trafikken. 

Dessuten vil det øke etterspørselen etter olje med 500.000 fat per dag når vi kommer til 2030 – hvilket visstnok er positiv for noen.

Og – ikke glem – fabrikkene vil ikke behøve å utvikle alle disse små, elektriske bilene

Foreløpig har administrasjonen et par opponenter, som man kunne forutsett: 19 stater pluss Washinton D.C. har foreløpig meldt seg på det laget som er sterkt imot å lempe på de foreslåtte reglene.

Disse statene representerer cirka en tredel av USAs samlede bilmarked. Anført av California har de allerede en rettsak mot regjeringen på gang – og flere skal det bli.

Statsadvokaten i California, Xavier Becerra, har tidligere lovet at han skal bruke hver tenkelig juridisk mulighet for å stoppe dette.

At dette kommer til å bli en sterkt polariserende sak, og et viktig tema ved høstens valg er det liten tvil om.

Men det overraskende – eller kanskje ikke så overraskende allikevel – er at forslaget heller ikke støttes av bilindustrien.

Ved siste opptelling hadde verdens bilindustri investert 255 milliarder dollar i utvikling av nye elektriske drivlinjer. Det er ingen som ønsker å stanse dette arbeidet.

General Motors sa klart fra at de ønsket å samarbeide med alle parter for å få til et felles regelverk for alle 50 stater, men føyde til at de var «bundet til stadig å bedre drivstofføkonomien og å arbeide i retning av en hel-elektrisk fremtid».

Auto Alliance og Global Automakers – to industri-foreninger som sammen representerer omtrent alt som finnes av bilprodusenter som selger i USA, kom i slutten av forrige uke med en felles uttalelse om at de var tilhengere av «fortsatt bedring i drivstoff-forbruk og fleksible regler som gjorde det mulig å balansere hensyn til elementer som lave bilpriser, trafikksikkerhet, arbeidsplasser og miljø».

Under Scott Pruitt virket det som det var umulig å få til en dialog rundt det gamle regelverket som kom på plass allerede i 2011. For ham og presidenten tilhørte disse reglene den krattskogen av offentlige krav som hemmet det frie amerikanske næringslivet.

Og Senator John Barrasso (rep) sier det ganske klart: «Med mindre Obama-administrasjonens smertelige standarder endres, vil forbrukerens valgmuligheter bli hemmet og prisen på nye biler vil gå til himmels. Amerikanere må ikke bli nektet retten til å kjøpe en bil eller truck som møter deres krav».

Men i slutten av forrige uke dukket den fungerende lederen av Environmental Protection Agency, Andrew Wheeler opp og sa at han ville ønske et møte mellom industrien og statene velkommen. 

Men en av hans medarbeidere, Bill Wehrum (kanskje en enda mer kontroversiell utnevnelse enn Scott Pruitts i sin tid), minnet samtidig journalister på at nå var bensinprisene historisk lave og at det hadde endret både kjørevaner og den type biler forbrukerne ønsket å kjøpe».

Det er med andre ord ikke sikkert kloden kan puste lettet ut allikevel.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer