Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En ny BMW M2 Competition ble lansert i våres, men BMW M har også tilgjengelig komponenter for dem som ønsker en enda mer ekstrem bil. Til helgens festival på Goodwood hadde de med seg en M2-basert «BMW M Performance Parts Concept» hvor de viste frem noen av de mange mulighetene. Her er det ikke bare byttet ut komponenter for å gi bilen et kulere uttrykk – den er også lettet med 60 kg og utstyrt med aerodynamiske detaljer som påvirker ytelser og kjøreegenskaper. Det hele er pakket inn i silkematt sort lakk med gullfargede dekorelementer, og det er løst på så elegant vis at jeg ikke oppfatter et eneste snev av bling-bling her. Interiøret domineres av Alcantara og karbonfiber med små gylne innslag også her. BMW M har lagt igjen noen tydelige signaler på sin racing-bakgrunn. Grillen er innrammet med en diskret gullstripe og passer perfekt til panseret som er støpt i karbon – alene er vektbesparelse på 8 kg. De fremre sidepanelene står for ytterligere tre kilogram reduksjon. Små vinger ytterst på frontsplitteren og foran bakhjulene påvirker luftstrømmene i positiv retning. Taket i eksponert karbonfiber tar seg meget godt ut, i tillegg til at det barberer vekten med seks kilo og senker bilens tyngdepunkt. Ytterligere seks kilogram forsvinner ved hjelp at de lekre 19-tommerne lakkert silkematte og gylne med gateslicks fra Michelin montert – spesielt viktige kilo siden vi her snakker ufjæret masse. Det sportslige koffertlokket sparer ytterligere 5 kg, og diffuseren en halv kilo, i tillegg til at det optimaliserer aerodynamikken. Interiøret bærer preg av racing-inspirasjon med karbonfiber og Alcantara, samt diskret innslag av gulldekor som du sikkert kan slippe unna dersom du foretrekker helt sort/grått, eller kanskje vil ha en annen kontrastfarge i stedet? M Performance forsetene gir god sidestøtte, er vippbare slik at man kommer seg inn i baksetet, men de veier likevel ni kilo mindre enn de originale sportssetene. De to separate baksetene sparer hele 13 kg sammenlignet med de originale. For å sørge for maksimalt veigrep er konseptbilen utstyrt med M Performance hjuloppheng som reduserer bakkeklaringen med 20 mm, samtidig som demperne kan justeres i flere nivåer. Siste punkt BMW nevner på listen over vektbesparelser er at de har byttet ut batteriet, og at det har spart dem for ytterligere 14 kg. Mange lekre detaljer – de fleste allerede tilgjengelig hos din BMW-forhandler, spesielt om du bestiller en fabrikkny bil.
|