img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
113 bilder i galleri
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.

Jeg dundret (kanskje å overdrive, si 120 km/t) forbi Formel 1-banen der Vettel for bare ti dager siden hadde gruset begge Mercedesene, og forbi hangaren med den praktfulle flysamlingen til Dietrich Mateschitz, Red Bull-sjefen selv, og jeg følte meg som jeg var i et Widerøe fly for tretti år siden, med Fasten Seat Belts og slukk røyken-lampene nytent.

Det skulle ganske mye humping til før de gutta slo på pyselampene den gang, ja.

Men dette var tilsvarende. Vi seilte av gårde, om det var hjulspor eller sidevind aner jeg ikke, hvor mange omdreininger det var på rattet aner jeg heller ikke, men jeg kan love at de første 0,3 omdreiningene hadde liten betydning for hvilken vei forhjulene pekte.

Det svaiet slik at jeg lurte på om jeg av vanvare hadde koblet ut krengningsdemperne (det er nemlig mulig, elektrisk det også – akkurat som mengder av låsemuligheten i drivlinjen. Og det bråkte som om min venn, Widerøe-flygeren, hadde slått full revers på begge motorene.

(Oppe i luften? Gikk det an?)

Det jeg mener å si er at dette var ikke akkurat forventet motorveioppførsel, modellår 2019.

Min feil!

Det var egentlig ingen grunn til å forvente noe annet. 

Ny, men velkjent
Jeg kjørte den nye Jeep Wrangler, Rubicon-versjonen for sikkerhets skyld, med verdens mest asfalt-fiendtlige knastegummi.

Wrangler er fornyet – ikke lett å se uttapå – og inni beholder den grunnoppskriften som er virkelig basic: rammebygd med stive aksler i alle ender.

Det skal bli spennende å se hva Land Rover gjør med den neste Defender, men i øyeblikket er vel Jeep nokså alene om denne tilbake-til-røttene oppskriften. Ja vel da, sammen med nye G-Wagen og den kommende Jimny

(saken fortsetter)

Hvis du spør dem om hvorfor de gjør det, får du selvfølgelig de obligatoriske svarene om off-roadere kan det ikke bli enn med denne oppskriften.

Hard kjerne
Sannheten er like selvfølgelig at det fremdeles finnes en liten flokk virkelig hardcore fans der ute som syns dette er livet. Bokstavelig talt. De som kjører Rubicon Trail eller invaderer de lovlige kjørestrekningene i italienske naturparker.

Men virkeligheten er jo at ikke bare minsker menigheten – antall kvadratmeter menigheten kan boltre seg på minsker også.

Men da, var innvendingen min til noen av dem som kan dette her, burde man vel kanskje bygd en helt skrapet bil – en som ikke antydet komfort eller andre former for moderne bekvemmeligheter i det hele tatt.

Da kjente jeg ikke kundene deres, var svaret – og det har de jo helt rett i.

Nytt innhold
Vi snakker åpenbart kunder som skal ha kjøreegenskaper som enten skremmer vannet av deg eller fremkaller latterdører så store du ikke har opplevd dem siden du var barn, terrengegenskaper som er ekstremt kompetente (men er de egentlig bedre enn en Unimogs eller en LandCruisers? Når kunne vi sist sammenlikne?) med en lang rekke valgmuligheter fra førerplassen og som har LED-lamper, Apple CarPlay, Android Auto, ikoner du kan dra rundt på skjermen og sleppe, vanvittig morsom offroad-grafikk på 5, 7 eller 8,4 tommers skjermen (du velger), en vegg-til-vegg liste sikkerhets- og støttesystemer, i en rekke forskjellige karosseri- og utstyrs-spesifikasjoner der du kan ta av omtrent alt, dører, tak og legge ned frontruta (men det ser litt latterlig ut, ramma står igjen) og – noe av det jeg liker best: nesten 200 originale Mopar utstyrselementer – bare etter et par måneder på markedet.

Jeg tør ikke tenke på alt som kommer til å komme.

Dedikert designer
Jeg pratet lenge med sjefdesigneren, Chris Piscitelli om akkurat dette. Han kunne bekrefte at det å designe alt stashet rundt var noe av det morsomste med jobben.

Fem år har han vært der nå, etter mange år hos Buick, og han er allerede så barka Jeep-mann at han også hadde designet de tre konseptbilene som ble vist frem der.

Særlig falt jeg for Safari, gjennomsiktig plast, dører som åpnet fra hver sin ende og dekorative, gule striper hele veien.

Sjekk ut hjemmesiden hans, http://piscitellidesign.com/, så finner du en mann som er glad i amerikansk jern.

Men tilbake til bilen. Hvis du skal bruke den til de formålene den er egnet for, er det lite som er galt. Det er ganske langt opp, men når du først er der har du det bra.

Kvalitetsfølelsen øker for meg når jeg kjenner på gummidekslet rundt displayet for eksempel – jeg forstår at her er det et formål, samtidig som det skal være attraktivt. Bra sikt ut og til sidene – ryggekamera hjelper i den retningen.

Smarte løsninger
Landeveiskjøring var helt greit, så sant du ikke lekte deg for mye. Da fikk du ammrikaner-følelsen ved at det pløyer og understyrer over til neste jorde. Og i terreng får du alt du ber om og litt til.

Jeg tror vi hadde en krevende løype, men plutselig virket det som om hjulene gjorde akkurat det du ba dem om via ratt og girspaker, vekk med sway-baren var en kjempebonus for komforten (du kobler den ut via skjermen – akkurat som innespeilet dimmes – første gang jeg har opplevd det).

God plass i alle retninger – også for føttene, og en lekker liten finte var det at du endret ryggstøvinkelen ved å dra i en stropp.

Litt antydninger av den primitive gullgravertiden i Yukon.

2,2-liters dieselen hadde et diskret lydbilde og selvfølgelig dro den bra – jeg skulle gjerne sett den motoren som ikke gjorde det med så mange utvekslinger å velge mellom. Det skal forresten komme en bensinversjon senere.

Spørsmålsrunden
Og: ja: til dere som spurte om hybrid. Vi er lovet en, en gang neste år – men spesifikasjonene kunne (ville?) ingen fortelle oss.

Og til Ole A. som skriver: – Når kommer det en elektrisk modell? Må jo være herlig å kunne ha fullt moment fra første omdreining i terrengsammenheng og total styring på alle hjul, med tanke på grep og å slippe å spinne? Dessuten blir det vel enklere å vannsikre bilen og man kan gå i dypere vann?

Niks – ikke et signal om el-løsninger. Men hvorfor egentlig? Momentet i denne bilen er det ingen som klager på, selv om du må ha på noen omdreininger for å komme i gang. Men hvem ønsker å slippe spinningen?

Hvis vi skal være ærlige så er jo vitsen med slike biler å ha det moro og vise at dette er noe vi behersker. Det å vite at noen andre har kjørt seg fast, men ikke jeg, er jo en barnslig, men viktig følelse i denne delen av sandkassa. Og jeg syns vel egentlig pytten var dyp nok, jeg, i noen av de sporene vi fulgte.

Men du har sannsynligvis rett: kommende muligheter til å bevege seg i terrenget, og kommende kjøreferdigheter, vil vel antakelig kreve eldrift som er nesten 100 prosent radar-senset og robotstyrt.

Men da er det ikke Wrangler mer – i hvert fall.

Og til Erik E. som lurer på og 2-dørs kommer til Norge, så følger nok denne nye i sporene til forrige generasjon. Den kommer med andre ord ikke.

Men han spør også om pickupen, og der er ikke avslaget like klart. Det er mange finurlige måter man kan plassere «Norgeskassa» på for å få bilen godkjent som varebil – og Lafinto ser muligheter bedre enn de fleste. Jeg er spent på hva de vil si, og utelukker ikke et ja her.

Og så er det selvfølgelig et spørsmål om pris og salgsmål og når den kommer o.l.

Hakke peiling. Men kanskje vet jeg mer om en måneds tid, og da kommer de informasjonene tidsnok til å bli med i neste utgave av BIL, som – uansett – skal ha en annerledes omtale av bilen, enn den du fikk her.

Men la meg slutte med å fortelle om hvorfor jeg tror på det Jeep-folket gjør.

Se denne listen over ting som ble lovet i 2014:

Produksjon på 1,9 millioner biler i 2018 (opp fra 730.000). Lansere en liten SUV. Lansere en bil med tre seterekker. Ha på plass ti fabrikker i seks land (opp fra fire fabrikker i ett land).

Se på denne listen over hva de har fått til i 2018:

1,9 millioner biler. Renegade er presentert. Ti fabrikker i seks land er der. Bare tre-raderen er utsatt (til 2020).

Hvorfor skulle vi ikke da kunne stole på det de lover nå?

  • To modell-lansering per år.
  • Inn i tre nye segmenter.
  • Ti nye plug-in innen 2022.
  • Fire batterielektriske innen 2022.
  • Nivå 3 autonomi i 2021.
  • Hver 12. SUV i globalt salg vil være en Jeep!

Jeg tror vi kan få mye moro med Jeeper fremover. Jeg er bare litt spent på hvor lenge Wrangler-oppskriften kan overleve.

Fakta Jeep Wrangler Sahara 2,2 diesel, 4 dørs

Motor:

4 syl. 2143 ccm. 147 kW v. 3.500

Dreiemoment:

450 Nm v/ 2.000 o/min.

Girkasse:

8-trinns automat. Full time transfer-kasse.

Mål:

488 x 189 x184 cm

Akselavstand:

301 cm

Svingdiameter:

12,28 m

Bakkeklaring:

24 cm

Vekt:

2158 kg

Lastevolum:

533-1044 liter

Maks nyttelast:

507 kg

Maks. tilhengervekt:

2500 kg

Forbruk (EU6D):

0,76 l/mil

CO2:

202 g/km

Rampe-på/-av/tipp-vinkler, maks:

35,4/30,7/20 grader

Vadehøyde/fart:

76 cm/8 km/t




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer