img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.

Det var en Toyota Century som for alvor lærte meg hva Antimakassar er.

Folk på et visst nivå (for eksempel journalistnivå) som har besøkt Toyota i hjemlandet, har vanskelig kunnet slippe unna en tur i en av fabrikkens flaggskip-modeller.

Century har vært navnet på slikt de siste 50 år.

De turene skjedde alltid i et baksete, og en gang kom jeg til å bruke ordet Antimakassar da vi snakket om de hvite kniplingsdukene som hang over toppen av seteryggen

Min kollega nektet å tro at det var det det het, og jeg var neimen ikke skråsikker jeg heller, men mente allikevel ganske forsiktig at det var navnet på et av de produktene en tidligere bestemor heklet frem.

Så jeg måtte slå opp da, (vi brukte tjukke bøker til den slags en gang) og fikk bekreftet at Antimakassar er en gammel betegnelse på et beskyttelsestrekk for øverste delen av en stolrygg.

Dessuten er navnet selvforklarende når man fikk vite at Makassarolje var et vanlig middel herrer brukte for å holde håret på plass (a la Brylkrem) og at oljen sette grisete flekker i møblene. (Anti, gresk, vet vel de fleste hva betyr.)

Jeg hadde rett, og jeg tviler på om det er interessant for noen andre i det hele tatt.

For dagens tekst er Century og ikke fett hodehår.

Den første Century kom i 1967. Den var pompøs, med valg mellom tre akselavstander (fra 2,86 til 3,51 meter). Den lengste manglet 20 cm på å nå seks meter, men allikevel veide den under to tonn.

Den nøyde seg imidlertid med en V-åtter på mindre enn 200 hester, så alle som var interessert i under-skallet syntes nok at andre generasjon var enda mer pompøs.

Riktignok nøyde den seg med en litt puslet akselavstand på bare litt over tre meter, og én eneste karosserivariant på 527 cm, men den hadde jo en nydelig femliters V12 motor på 280 hester (som i mange kjente tilfeller var bygget om til å yte meget mer enn det).

Det sier jo forresten litt om japanernes langsiktighet når generasjon to kom i 1997 – 30 år etter den første. Selv ikke S-Klassen skiftet så sjelden.

(saken fortsetter)

Men allerede nå, 20 år etter den, er tredje generasjon her. Begynner selv japanerne å bli lett utålmodige?

Den debuterte riktignok på Tokyo-utstillingen i fjor høst, men det er først disse dagene den har begynt å selge.

Utseendet er ganske nært den spesielle versjonen av andre generasjon som ble bygget i svært lavt antall etter spesielt ønske fra Keiserens administrasjon. Det dukket faktisk opp noen bårebiler også fra den spesielle serien som bare varte fra 2006 til 2008.

Vi snakker med andre ord konservativt.

Og med en akselavstand på 309 cm og en lengde på 534 cm snakker vi nok en gang om en bil som er sjåførkjørt-sentrert med vekt på komfort i baksetet.

Det mest påfallende elementet i akkurat den avdelingen er at innstegs-tersklene ved bakdørene er senket med 15 mm slik at det skal bli enda enklere å entre eller trekke seg fra foretaket.

Behøver jeg nevne power-fothvilere med massasje?

I akterkahytten får deltakerne også en ikke altfor stor skjerm, 11,6 tommer, montert mellom forsetene, og en 12-kanals forsterker fordeler lyd til 20 godt plasserte høyttalere.

En egen 7-tommer kan brukes til å styre alle funksjoner der bak. Gammel skau og edle stoffer er en selvfølge, og jeg går ut fra at eksteriørfargetilbudet (bare fire varianter) refererer til japanske kultur:

Kamui Eternal Svart, for eksempel. Eller Lake Mashu Shrine Blå Mica. Dessuten har vi Asuka Red Mica og Seika Radiant Silver – og det er det.

Men, selvfølgelig, både interiørt og eksteriørt er det mulig å få det man ønsker å betale for.

Mengder av sikkerhetsdetaljer og sjåførstøttesystemer, og legg merke til at baklysene ser ut akkurat som de som var med da første generasjon debuterte. Tradisjon er viktig.

Men maskinen er det ikke mye tradisjon over.

Her har vi fem-liters 2UR-FSE V-åtteren, lett assistert av Toyotas Hybrid System II. Når du legger den ene til den andre, topper det på 425 hk. Selv om det hele veier inn på 2370 kg, burde det allikevel kunne skje noe ved hjelp av pedalen til høyre.

Forbruk er oppgitt til 0,74 l/mil – hvilket høres ut som en typisk hybrid-overdrivelse – men som antakelig ikke spiller noen rolle for kundene i denne gruppen.

Og, i fall du lurer, du finner ikke denne oppskriften på noen Lexus. Den er eksklusiv Toyota.

Som det slett ikke er mange av.

Fra håndbygge-fabrikken som ligger nydelig til, like ved nasjonalparker ved Fuji, vil det komme cirka 50 biler hver måned. Prisen ligger rett under 20 millioner yen – tilsvarende snaue 1,5 millioner kroner.

Og i fall du lurer på det også: Europeisk typegodkjenning har liksom aldri vært noe tema.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer