img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.

Jakter du på en ny ladbar hybrid kan det lønne seg å handle før avgiften går opp. Hvem som går opp, når det skjer og med hvor mye, finner du i skjemaet nedenfor.

Utregningene er gjort av bransjenettstedet BilNytt.no, basert på tekniske data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er tatt utgangspunkt i dagens engangsavgift og beregnet konsekvens fra 1. januar og 1. juli etter regjeringens avtale med støttepartiene KRF og Venstre om statsbudsjettet for 2018.

Av de tre mest populære modellene er det bare salgsvinneren Mitsubishi Outlander PHEV som får et (beskjedent) påslag, VW Passat GTE og VW Golf GTE skjer det ingen avgiftsmessig endring med.

Reaksjonene på regjeringens statsbudsjettforslag til økte avgifter på hybridbiler og ladbare hybrider, samt innføring av avgift på de tyngste elbilene (omtalt som Tesla-avgiften) var mange og sterke.

Forliket
Nå ble det ikke slik. I forliket mellom regjeringen og støttepartiene KrF og Venstre falt elbilavgiften. De store linjene medfører også at både hybrider og ladbare hybrider får noe mindre avgiftsskjerpelse enn det var lagt opp til i regjeringens opprinnelige forslag.

Særlig ladehybridene var vinnerne i 2016- og 2017-budsjettet. Nå strammes altså dette noe inn.

Se vår avgiftskalkulator

Når det gjelder full vektavgift for ikke-ladbare hybrider og reduksjonen i vektfradraget fra 26 til 23 prosent for ladbare hybrider, står dette fast fra regjeringens opprinnelige forslag.

Rekkeviddedifferensiert
Det samme gjelder innføring av rekkeviddedifferensiert avgift for ladbare hybrider fra 1. juli.

Ladehybrider med kortest elrekkevidde kommer naturlig nok dårligst ut, men får først det tunge avgiftspåslaget fra 1. juli neste år. Hardest rammes BMW X5 og Mercedes GLE hvor avgiften øker med henholdsvis 55.000 og 60.000 kroner, hvorav mer en fire femdeler tilkommer 1. juli.

Mercedes GLC 350e tas ut
Samtidig er det blitt kjent at ladehybride Mercedes GLC 350e tas ut av produksjon fram til den kommer tilbake i oppgradert utgave. Når det skjer har kommunikasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge ingen informasjon om.

Men det betyr ikke at den fjerde mest kjøpte ladehybriden til nå i år og Mercedes' bestselger i Norge forsvinner med en gang.

– De bilene vi har bestilt for produksjon neste år er vi lovet uansett, og vi vil gjøre alt vi kan for å få dem til landet før 1. juli, sier Hermansen.

Gjelder bare én modell
– Det betyr i praksis at det ikke blir noe hull i leveransene av denne bilen med det første, og at den bare får et moderat avgiftspåslag ved årsskiftet, presiserer kommunikasjonssjefen.

Hermansen har ingen indikasjon på at andre ladehybridvarianter av eksisterende Mercedes-modeller tas ut av produksjon før det skjer større modellendringer.

- Vi er en av flere importører som tar grep i forhold til avgiftsøkningene. I forhold til X5 er det viktig for oss å få så stor kvote som mulig før 1. juli, sier informasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge.

NEDC kontra WLTP
Bak spørsmålene som reises rundt fremtidig skattlegging av de ladbare hybridene ligger naturligvis hvordan målemetodeovergangen fra NEDC til WLTP vil slå ut. Den nye og langt mer edruelige WLTP innføres for alle nyproduserte biler fra 2019.

Incentivene gjør at Norge er blitt et av de største og viktigste markedene for Volvos ladehybrider, med lang ventetid som konsekvens for kundene.

Men en omprioritering i Volvos europeiske distribusjon fører til at 1500 nye Volvoer vil bli levert Norge langt tidligere enn først forespeilet. Omprioriteringen gjelder XC90, V90 og XC60, alle T8 ladehybrider.

Ikke avgiftsmotivert
Bilene ble først antydet levert i tredje kvartal 2018, men ankommer nå i første eller andre kvartal. Det betyr at nordmenn som har bestilt disse bilene får dem levert flere måneder tidligere enn først lovet, men Volvo-direktør Øystein Herland benekter at nedkortingen av leveringstiden har sammenheng med avgiftsøkningen på bilene.

– Våre ladehybrider viser seg å være populære mange steder, men mest populære i Norge. Dette har ført til lang leveringstid, og det er denne leveringstiden vi nå har klart å korte ned, sier Herland.

Men Herland legger heller ikke skjul på at han gjerne vil ha bilene til landet så fort som mulig.

Avgiften på en svært populær bil som Volvo XC90 øker med snaut 11 000 kroner ved inngangen til 2018 og med ytterligere 23 000 kroner midtveis i 2018. For de andre modellene er påslaget til dels betydelig mindre.

– Dette er håndterbart, slår Herland fast.

Avgiftsendringer 2018

Merke/modell

Avgiftsøkning
1.1.2018

Avgiftsøkning
1.7.2018

Sum avgifts-økning

El-rekke-vidde*

CO2-
utslipp

Audi A3

0

0

0

56 km

36 g/km

Audi Q7

10 106

0

10 106

56 km

48 g/km

BMW 2-serie

0

4 095

4 095

41 km

46 g/km

BMW 330e

0

2 690

2 690

40 km

44 g/km

BMW 530e

2 216

0

2 216

50 km

44 g/km

BMW 740e

9 631

8 804

18 435

45 km

45 g/km

BMW i3

0

0

0

220 km

0,05 g/km

BMW i8

0

320

320

37 km

49 g/km

BMW X5

11 009

44 210

55 219

31 km

77 g/km

Hyundai Ioniq

0

0

0

63 km

26 g/km

Kia Niro

0

0

0

58 km

29 g/km

Kia Optima

0

0

0

62 km

33 g/km

Mercedes C350e T

2 294

25 007

27 301

31 km

49 g/km

Mercedes E350e

5 571

30 276

35 847

33 km

49 g/km

Mercedes GLC

9 765

32 550

42 315

34 km

59 g/km

Mercedes GLC coupe

10 092

32 879

42 971

34 km

59 g/km

Mercedes GLE

10 547

49 834

60 381

30 km

78 g/km

Mini Countryman

2 375

4 793

7 186

40 km

49 g/km

Mitsubishi Outlander

6 360

0

6 360

54 km

41 g/km

Porsche Panamera

11 004

0

11 004

25 km

56 g/km

Toyota Prius

0

0

0

63 km

22 g/km

Volvo V60

9 686

0

9 686

50 km

48 g/km

Volvo S90

9 804

0

9 804

50 km

47 g/km

Volvo V90

9 987

0

9 987

50 km

47 g/km

Volvo XC60

11 263

10 706

21 969

45 km

49 g/km

Volvo XC90

10 772

22 943

33 715

40 km

49 g/km

VW Golf

0

0

0

50 km

38 g/km

VW Passat

0

0

0

50 km

40 g/km

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken  * NEDC  

Nye ladehybrider

Merke/modell

Antall
solgt

Økning i prosent

1. Mitsubishi Outlander

3 443

- 28 %

2. VW Passat

3 020

+ 27 %

3. VW Golf

2 256

- 43 %

4. Mercedes GLC

2 167

+ 271 %

5. BMW 2-serie

1 912

+ 58 %

6. Volvo XC90

1 654

+ 141 %

7. Audi A3

1 482

- 20 %

8. Mercedes C350e

1 129

+ 20 %

9. Audi Q7

977

+ 169 %

10. BMW X5

963

+ 3 %

11. Volvo XC60

878

---

12. Volvo V60

787

+ 14 %

13. Volvo V90

615

---

14. Mini Countryman

408

---

15. BMW 530e

401

---

16. Toyota Prius

393

+ 9 725 %

17. Kia Optima

360

+ 2 669 %

18. BMW 330e

343

+ 18 %

19. Mercedes E350e

316

---

20. Mercedes GLC coupe

279

---

21. Kia Niro

266

---

22. Hyundai Ioniq

234

---

23. Mercedes GLE

200

+ 27 %

24. Porsche Cayenne

131

+ 26 %

25. Porsche Panamera

129

---

26. Volvo S90

50

---

27. BMW 740e

34

+ 113 %

28. BMW i8

13

- 63 %

29. BMW i3

1

---

Solgt per 26.11.2017

24 841

+ 30 %

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken  

Bruktimporte ladehybrider

Merke/modell

Antall
solgte

Økning i
prosent

1. Mitsubishi Outlander

2 219

      + 79 %

2. Volvo V60

233

    + 324 %

3. Volvo XC90

136

  + 1033 %

4. VW Passat

136

    + 196 %

5. VW Golf

135

      + 13 %

6. Mercedes C-klasse

117

    + 800 %

7. BMW 2-serie

105

    + 275 %

8. Porsche Cayenne

101

    + 110 %

9. BMW 3-serie

99

  + 1880 %

10. Audi Q7

93

            ---

11. Mercedes GLC

83

   + 1975 %

12. Audi A3

80

       - 18 %

13. BMW X5

73

    + 204 %

14. Porsche Panamera

44

    + 389 %

15. Kia Optimera

31

             ---

16. Mercedes E-klasse

29

            ---

17. Mercedes GLE

18

     + 350 %

18. Mercedes GLC Coupe

13

             ---

19. Volvo XC60

12

             ---

20. BMW 7-serie

10

             ---

Totalt per 26.11.2017

3800

    + 120 %

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken              


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde2
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde3
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde4
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
FERDIG KALKULERT: Her ser du hva engangsavgiften blir på 4.000 personbiler i 2019 - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas.
Les mer
layid-bilde5
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde6
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde7
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde8
Facelift for C-Klassen
Les mer
toppsak-bilde9
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde10
Enorm interesse for El-SUV
Les mer
layid-bilde11
Praktisk elbil fra Peugeot
Les mer
layid-bilde12
Leaf-prisene er klare
Les mer
layid-bilde13
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Nå lanseres en ny tjeneste som skal gjøre bilholdet enklere enn noensinne. Bak konseptet står en av gigantene i norsk bilbransje.
Les mer
layid-bilde14
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
toppsak-bilde15
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer
layid-bilde16
Prisene klare for Audi-limo
Les mer
layid-bilde17
Prissjokk for Opels elbilkunder
Les mer
layid-bilde18
Nye Jeeper på trappene
En ny Jeep-modell er klar for Norge. Samtidig får vi et første glimt av populær klassiker i helt ny drakt.
Les mer
layid-bilde19
Attraktivt priset Leaf
Nissan har nå offentliggjort prisene på ny Leaf. Vi ser ingen grunn til at ikke suksessen skal fortsette.
Les mer
layid-bilde20
VW Polo knapt opp i pris
Volkswagens nye Polo lanseres i Norge sent i november med startpris på 193.600 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Bestillingsklar E-Cab
Les mer
layid-bilde22
Prisene klare for AMG GLC
Les mer
layid-bilde23
Jaguar i ny tapning
Et par år etter at den forsvant kommer Jaguar XF Sportbrake tilbake i ny innpakning.
Les mer
layid-bilde24
Oppgradert S-Klasse
Mercedes foretar en midtlivs-oppdatering av S-Klassen. Her er priser og viktigste endringer.
Les mer
layid-bilde25
Dette koster Arteon
Volkswagen Arteon er bestillingsklar - her finner du prisene.
Les mer
layid-bilde26
Åpen kjøreglede fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde27
Slik prises ny Fiesta
En ny generasjon Fiesta kommer til Norge i juli. Prisene er nå klare nå.
Les mer
layid-bilde28
Her er prisene på nye Opel Insignia
Les mer
layid-bilde29
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Les mer
layid-bilde30
Her er Fiat 124-prisen
Drømmer du om ny cabriolet til sommeren? Fiat 124 Spider kan fort være innenfor rekkevidde.
Les mer
layid-bilde31
Fiat Tipo til Norge
Tipo er Fiats utfordrer i Golf-klassen. Nå kommer bilen til Norge i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde32
Hyundai i30 er priset og klar
Tredje generasjon av Hyundais utfordrer i Golf-klassen er nå klar for salg.
Les mer
layid-bilde33
Nå kan du bestille Stelvio
Alfa Romeo lanserer nå en spesialutgave av sin nye SUV, Stelvio. De som er tidlig ute kan sikre seg en velutstyrt bil.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes klar med All Terrain
Les mer
toppsak-bilde35
Mest 5-serie for pengene
Prisen er klar, og vi kan konstatere at ingen annen BMW 5-serie gir deg så mye krefter for pengene som nye 530e iPerformance.
Les mer
layid-bilde36
Svært mange biler blir billigere i 2017
Løp og kjøp, men kanskje ikke i år. Kampanjer og avgiftsendringer styrer bilsalget de siste dagene i året. Og husk at avgiften på svært mange biler reduseres i 2017.
Les mer
layid-bilde37
Speider i ny drakt
I serien om nye Skoda Octavia-modeller er turen i dag kommet til Scout-utgaven - en meget populær variant hos norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Ny e-Golf er priset
Volkswagen offentliggjør i dag prisen på nye e-Golf. Det får trolig frem smilene hos Opel Norge.
Les mer
layid-bilde39
Opels superelbil til 289.900 kroner
Sjokkpris: 289.900 kroner blir prisen på Opels elektriske Ampera-e med 60 kWh batteripakke og inntil 500 km rekkevidde. Det er 30.000 kroner mindre enn først antatt, og kan føre til priskrig på elektriske biler i Norge neste år.
Les mer