img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Øyenstikker på fire hjul
Det høres jo ikke ut som en hyggelig fyr, en øyenstikker. Men på engelsk virker kanskje navnet mindre truende: Dragonfly. Det var i hvert fall navnet på en kosete bil i Genève.

Bunnlinjen, hvis man lot seg rive med av de begeistrede beskrivelsene vi fikk på standen, var at denne bilen var så lite aggressiv og så lite skadelig, den var faktisk aktivt sunn, at du burde ta en spiseskje av den til frokost hver dag.

Dessuten skapte standen sympati. Salgsmaterialet var fotostatkopierte propagandaskriv som var teipet fast til bilen. I et sinnssykt glætt miljø som en Genève-utstilling er, MÅ man stoppe opp ved slikt.

Super-bærekraftig
Sånn grovt sett: bilen var kun bygget av bærekraftige materialer (hva nå det måtte være), den var eldrevet, men hadde ikke behov for en eneste ladestasjon. Og der den fraktet deg forholdsvis sivilisert avgårde, renset den faktisk opp den luften den kjørte gjennom.

Dessuten så den merkverdig attraktiv ut. Søt, i litt funky 2CV-stil, med muntre farger og overflatematerialer som åpenbart ikke var bilindustriens hi-gloss variant.

Og det var under detaljbeskrivelsen av denne åpenbaringen at årsaken til navnet dukket opp. Øyenstikkeren, i dinosaur-alderen, hadde åpenbart et vingespenn på nesten en meter. Men med tiden (dårligere luft?) måtte den forme seg om i en mindre og kjappere versjon.

Den måtte gjøre seg energi-effektiv – akkurat som dagens firehjuls Dragonfly visstnok er.

Her er ett av utgangspunktene det velkjente faktum at en gjennomsnittsbil står parkert 22 timer i døgnet (eller hva det er). Og de siste timene skaper den bare tull.

Tidseffektiv
Dagens Dragonfly gjør bruk av de 22 døde timene ved å samle opp strøm gjennom solceller på taket som oppbevares i batteripakken på bare 35 kg. En times merkbart lys skaffer nok strøm til 4 kilometer kjøring.

Hele bilen, som er bygget på en lett aluminium rør-ramme, med karosseriplater laget av biomaterialer som verken ser pene ut eller lukter spesielt godt – men åpenbart er vegan-attraktive – veier bare 540 kg.

Den har sannsynligvis ikke muligheter til å gjennomgå en eneste kollisjonsprøve med noe i nærheten av heder.

Men her snakker vi mild bytrafikk.

Og selv i små byer er ikke 4 km per time sollys nok. Så bilen har også en liten 14 hesters forbrenningsmotor som leverer strøm til 15 hesters el-motorene. Uten at noen riktig visste hvor stor tanken var, eller hva den egentlig inneholdt (biodiesel?), ble jeg forsikret om at denne ville ha en rekkevidde på minst 1000 km, pluss solcelletaket.

Luftrenser
Men den virkelige store greia er bilens «Catecair», et filter som jobber hele tiden, også når bilen står stille, og som samler opp 30 til 100 kubikkmeter luft i timen som den fjerner mikropartikler fra, før luften slippes ut igjen.

Dragonfly er utviklet av noe som heter Catecar, delvis for offentlige penger, og delvis med hjelp av Tekniske institutter i både Zürich og Lausanne.

Catecar har tidligere bygget en liten raring. En 3 x 1,5 meter stor (1.45 høy) 350 kilos tung mikro-elbil med rekkeviddeangst-fordriver. 0,1 liter per mil brukte den.

Den bilen de viser nå er først og fremst beregnet som et nøkkelferdig prosjekt for utviklingsland. Omtrent alt vil kunne produseres lokalt, uansett hvor «lokalt» er hen i verden, sier de. 

Og selv om det ikke skulle bli noe av bilen denne gangen heller, skal Catecair filteret i produksjon med en gang og selges stykk for stykk. Der er ikke funksjonen avhengig av at filteret er montert på noen bil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bestillingsklar stjerne
Bertel O. Steen åpner i dag opp for bestilling av nye CLA Shooting Brake. Det betyr også at prisene er klare.
Les mer
layid-bilde1
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
layid-bilde3
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde4
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde5
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde6
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
layid-bilde7
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde8
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
toppsak-bilde9
Prisreduksjonen som måtte komme
I februar relanserte Opel Norge Ampera-e. Salget har ikke gått som forventet, så nå senkes prisen betydelig.
Les mer
layid-bilde10
Nå kan du bestille el-Mini
Les mer
layid-bilde11
Comeback for Camry
Les mer
layid-bilde12
Prisene klare for ny DS elbil
Les mer
layid-bilde13
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde14
Comeback-sjokk for Ampera-e
Opel gjenåpner salget av elbilen Ampera-e. Under et pressemøte tirsdag opplyste importøren at de har fått et større antall biler for levering i 2019.
Les mer
toppsak-bilde15
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde16
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde17
Prisene klare for ny Citroën
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde20
Bestillingsklar T-Cross
Volkswagen har offentliggjort prisene på sin minste SUV som nå er bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde21
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
layid-bilde22
Norgesdebut for Tesla Model 3
Les mer
layid-bilde23
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde24
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde25
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde26
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde27
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde28
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde29
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde30
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde31
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde32
Enorm interesse for El-SUV
Elbilinteressen i Norge er enorm sammenlignet med resten av verden. Spesielt når elbilen er en SUV.
Les mer
layid-bilde33
Praktisk elbil fra Peugeot
Peugeot-forhandlerne åpner denne uken for bestilling av en femseters elbil med god bagasjeplass og startpris på 229.900 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Leaf-prisene er klare
Les mer
toppsak-bilde35
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Nå lanseres en ny tjeneste som skal gjøre bilholdet enklere enn noensinne. Bak konseptet står en av gigantene i norsk bilbransje.
Les mer
layid-bilde36
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
layid-bilde37
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer
layid-bilde38
Prisene klare for Audi-limo
Audis toppmodell er klar for norsk lansering. Startprisene er høyere enn på forgjengeren, men det tåler den kanskje?
Les mer
layid-bilde39
Prissjokk for Opels elbilkunder
Tusenvis av nordmenn venter i spenning på ny Opel Ampera-e. Det blir en vesentlig dyrere fornøyelse enn de trodde da de skrev kontrakten.
Les mer