img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Lexus’ nye hybrid-flaggskip
Dette er Lexus’ nye hybrid-flaggskip. Møt LS500h.

LS var Lexus’ første modell. Lansert i 1989 først til skepsis, og deretter beundring – men aldri klart å oppnå noe annen status enn som et veldig alternativt, og til dels eksentrisk, valg sammenlignet med de tyske über-sedanene fra BMW, Audi og i all hovedsak Mercedes.

Eksentrisiteten lå nok hovedsakelig i at Lexus aldri har levert LS med dieselmotor. Helt siden 2007 har den største modellen i LS-utvalget vært av hybridvarianten.

Den var så imponerende at selv kongehuset valgte å gå til anskaffelse av en LS600h.

Nå, ti år senere, står en helt ny generasjon klar: LS500h.

Under skallet finner vi samme drivlinje som hybrid-varianten av Lexus’ nye stor-coupé LC500h.

Det betyr at V8-motoren fra forrige generasjon LS er droppet til fordel for en V6-bensinmotor. Den samlede effekten fra bensinmotoren og de to elmotorene er 354 hestekrefter – mens forrige generasjon kunne skryte av 439 hk.

Betyr det at Lexus gjør plass til en enda kraftigere LS-modell over LS500h?

Det er i hvert fall mulig vi kommer til å få en LS-F med tid og stunder, med V8-eren fra LC500 under panseret.

Multi Stage Hybrid
Siste generasjon av Toyota og Lexus’ hybridsystem heter Multi Stage Hybrid.

Det er koblet til to girkasser: En tradisjonell e-CVT som alle andre hybrider fra Toyota-konsernet, og en firetrinns girkasse for bedre utnyttelse av de forskjellige effektbåndene til bensinmotoren og elmotorene.

I praksis håper vi at dette betyr mindre «strikkmotor-følelse», og en mer naturlig bruk av turtall.

LS500h har også endelig droppet nikkel-metall-hydrid-batteriet som Toyota og Lexus stort sett alltid har brukt.

De har hatt sine grunner, naturligvis. Pris og ikke minst pålitelighet har vært NiMH-batterienes store fordeler.

Nå er det derimot litium-ion som gjelder. Det betyr at batteriet både er vesentlig mindre og lettere enn tidligere, men har samtidig bedre kapasitet.

Det nye systemet tillater også mer fleksibel bruk av elmotorene. LS500h kan kjøre fullelektrisk opp til 140 kilometer i timen.

Likevel; ikke forvent særlig lang kjørelengde på bare strøm. Her er det samkjøring mellom strøm og bensin som gjelder.

(saken fortsetter)

Laserkutt
Innvendig har Lexus angrepet design på en litt annen måte enn tyskerne gjerne gjør. Her er det om å gjøre å skape en liten japansk oase, med flytende mønster og ledelinjer.

Det spesielle treverket er laserkuttet for å gi skarpest mulig kontrast og jevnest mulig overgang mellom treverk og metall.

Selv er det noen andre detaljer som trigger meg mest. De to bryterne plassert på hver sin side av instrumenthuset for eksempel. De er lånt fra superbilen LFA – som igjen har hentet inspirasjon fra Toyotas sportsbiler fra 80-tallet.

Samtidig er den store, tydelige volumbryteren en kraftig påminner om at alt er ikke best i digital form.

Når LS500h er på norske veier er usikkert – men jeg hadde ikke blitt overrasket om en av de første blir å finne i Slottets garasje.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bestillingsklar stjerne
Bertel O. Steen åpner i dag opp for bestilling av nye CLA Shooting Brake. Det betyr også at prisene er klare.
Les mer
layid-bilde1
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
layid-bilde3
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde4
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde5
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde6
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
layid-bilde7
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde8
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
toppsak-bilde9
Prisreduksjonen som måtte komme
I februar relanserte Opel Norge Ampera-e. Salget har ikke gått som forventet, så nå senkes prisen betydelig.
Les mer
layid-bilde10
Nå kan du bestille el-Mini
Les mer
layid-bilde11
Comeback for Camry
Les mer
layid-bilde12
Prisene klare for ny DS elbil
Les mer
layid-bilde13
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde14
Comeback-sjokk for Ampera-e
Opel gjenåpner salget av elbilen Ampera-e. Under et pressemøte tirsdag opplyste importøren at de har fått et større antall biler for levering i 2019.
Les mer
toppsak-bilde15
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde16
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde17
Prisene klare for ny Citroën
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde20
Bestillingsklar T-Cross
Volkswagen har offentliggjort prisene på sin minste SUV som nå er bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde21
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
layid-bilde22
Norgesdebut for Tesla Model 3
Les mer
layid-bilde23
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde24
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde25
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde26
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde27
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde28
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde29
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde30
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde31
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde32
Enorm interesse for El-SUV
Elbilinteressen i Norge er enorm sammenlignet med resten av verden. Spesielt når elbilen er en SUV.
Les mer
layid-bilde33
Praktisk elbil fra Peugeot
Peugeot-forhandlerne åpner denne uken for bestilling av en femseters elbil med god bagasjeplass og startpris på 229.900 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Leaf-prisene er klare
Les mer
toppsak-bilde35
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Nå lanseres en ny tjeneste som skal gjøre bilholdet enklere enn noensinne. Bak konseptet står en av gigantene i norsk bilbransje.
Les mer
layid-bilde36
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
layid-bilde37
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer
layid-bilde38
Prisene klare for Audi-limo
Audis toppmodell er klar for norsk lansering. Startprisene er høyere enn på forgjengeren, men det tåler den kanskje?
Les mer
layid-bilde39
Prissjokk for Opels elbilkunder
Tusenvis av nordmenn venter i spenning på ny Opel Ampera-e. Det blir en vesentlig dyrere fornøyelse enn de trodde da de skrev kontrakten.
Les mer