img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Opels superelbil til 289.900 kroner
Sjokkpris: 289.900 kroner blir prisen på Opels elektriske Ampera-e med 60 kWh batteripakke og inntil 500 km rekkevidde. Det er 30.000 kroner mindre enn først antatt, og kan føre til priskrig på elektriske biler i Norge neste år.

Opels prising av elektriske Ampara-e til 289.900 kroner (299.900 kroner inkludert levering) er så oppsiktsvekkende at prisen i kombinasjon med inntil 500 km rekkevidde kommer til å ta nattesøvnen fra de viktigste konkurrentene.

Med 60 kWh batteripakke dobler Opel reell rekkevidde (når Tesla holdes utenfor) sammenliknet med flere av konkurrentene, og setter standarden for hvor langt det skal være mulig å kjøre med en elektrisk bil før den må lades.

Først til Norge
Samtidig som Norge blir det førte landet i Europa hvor Amepra-e lanseres, tar Opelen livet av rekkeviddeangsten en gang for alle.

289.900 kroner er ingen fra-pris på Ampera-e. Nei, bilen kommer fullspekket til Norge i juni. Kun komfortpakke med Bose-anlegg, skinnseter og oppvarmede bakseter (kr. 16.900 kroner), og førerassistentpakke med automatisk skiltgjenkjenning, blindsone- og filskiftvarsling, ryggekamera og avansert lukeparkering (12.900 kroner) kommer i tillegg for dem som vil ha alt.

Og når «alt» legges til er prisen omtrent på krona den samme som Opels forhandlere i lang tid har logget bestillinger på bilen til uten at prisen var klar.

Det eneste som redder elbilkonkurrentene i 2017 vil være Opels begrensede leveringsmuligheter.

Opel Ampera-e samproduseres med Chevrolet Bolt i Detroit, og GM har ikke sagt noe om hvor mange biler de har kapasitet til å bygge i 2017. Kapasiteten er sannsynligvis langt lavere enn det norske markedet kan absorbere.

Begrenset kapasitet
– Vi har vært klar over at produksjonsvolumet fra start ville være begrenset. Derfor har vi valgt å introdusere Ampera-e i land der infrastrukturen for elbil allerede er på plass, eller som har vist et klart ønske om å bli ledene på elektrisk mobilitet. Det betyr at vi introduserer bilen i Norge først. Deretter følger Tyskland, Nederland, Frankrike og Sveits, sier Peter Christian Küspert, visepresident for salg og servicemarked i Opel Group.

– Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Bernt G. Jessen, Opels administrerende direktør i Norge. 

2500 biler?
Jessen vil heller ikke si noe om hva mange som har forhåndsbestilt bilen, men forhandlere antyder over 2000.

Siden 2000 - 2500 biler utgjør under ti prosent av forventet elbilsalg neste år, gir det konkurrentene mulighet til å tilpasse seg. Det er tross alt bare et begrenset antall kunder som er villig til å vente mer enn ett år på en ny bil, og innen Opel har skrudd produksjonen nok opp til å dekke etterspørselen bare i Norge, er Tesla på plass med Model 3, som får omtrent samme rekkevidde som Opel Ampera-e.

At GM/Opel ikke har lansert en helelektrisk bil tidligere, henger naturligvis sammen med merkets karakter. Dette er prisømfintlige folkebiler, og elbiler er dyre alle andre steder enn i Norge.

Prisfall på battericeller
Men kraftig prisfall på battericeller har gjort det mulig for Opel å både flytte grensen for rekkevidde og samtidig lansere Ampera-e til «folkepris» – i det minste i Norge.

De siste tre årene er celleprisen mer enn halvert, og den faller fortsatt.

Til sammenlikning koster Chevrolet Bolt i USA 30.000 dollar (når incentiver er trukket fra) + moms som varierer fra stat til stat. Det betyr i praksis at GM/Opel ikke gir bilen noe påslag til Norge.

Opel Ampera-e lanseres i Norge med det meste av utstyr du forventer i en moderne bil.

Omfattende utstyrt
Standardutstyrspakken inneholder blant annet 17-tommers lettmetallfelger, oppvarmet skinnratt, elektronisk klimaanlegg, IntelliLink infotainment med 10.2-tommers berøringsskjerm, regnsensor, Opel Eye, Opel OnStar og Bi-Xenon hovedlys. 

Opel oppgir rekkevidden til 500 kilometer etter dagens gjeldende målemetode (NEDC). Denne erstattes av en ny måte å måle forbruk/utslipp/rekkevidde på til høsten (WLTP). Etter den nye normen kjører Ampera-e 380 km før den må lades.

Norsk kulde vil redusere kjørelengden ytterligere, men neppe særlig under 300 km.

Se komplett pris- og utstyrsliste for Opel Ampera-e

Ampera og de viktigste konkurrentene

 

Opel
Ampera-e

VW
e-Golf '16

Nissan
Leaf

BMW
i3

Kia
Soul

Renault
Zoe

Hyundai
Ioniq

Pris fra

289.900

262.300

215.090

265.100

210.900

221.400

231.050

L/B/H i cm

417/177/159

427/180/147

445/177/155

400/178/158

414/180/159

408/173/156

447/182/145

Akselavs.

260 cm

263 cm

270 cm

257 cm

257 cm

258 cm

270 cm

Bagasjerom

381-1274 l

341-1231 l

370-680 l

260-1100 l

281-891 l

338-1225 l

350-1410 l

Motor

204 hk

115 hk

109 hk

170 hk

111 hk

92 hk

120 hk

Moment

360 Nm

270 Nm

254 Nm

250 Nm

285 Nm

250 Nm

295 Nm

0-100 km/t

7,3 sek

10,4 sek

11,5 sek

7,3 sek

11,2 sek

13,2 sek

9,9 sek

Toppfart

150 km/t

140 km/t

144 km/t

150 km/t

145 km/t

135 km/t

165 km/t

Forbruk/
100 km

13,6 kWh

12,7 kWh

15,0 kWh

12,6 kWh

14,7 kWh

13,3 kWh

11,4 kWh

Rekkevidde*

500 km

190 km

250 km

312 km

212 km

400 km

280 km

Batteri

60,0 kWh

24,2 kWh

30,0 kWh

27,2 kWh

27,0 kWh

41,0 kWh

28,0 kWh

*Rekkevidde: NEDC. Kilde: OFV

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde1
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde2
Bestillingsklar stjerne
Bertel O. Steen åpner i dag opp for bestilling av nye CLA Shooting Brake. Det betyr også at prisene er klare.
Les mer
layid-bilde3
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
layid-bilde5
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde6
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde7
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde8
Tesla utvider tilbudet
Les mer
toppsak-bilde9
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde10
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
layid-bilde11
Prisreduksjonen som måtte komme
Les mer
layid-bilde12
Nå kan du bestille el-Mini
Les mer
layid-bilde13
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde14
Prisene klare for ny DS elbil
Dersom du er blant dem som har satt deg på venteliste for å kjøpe en DS3 Crossback E-Tense, er du sikkert spent på hva prisen blir. Det skal du straks få vite.
Les mer
toppsak-bilde15
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde16
Comeback-sjokk for Ampera-e
Les mer
layid-bilde17
Drømmen om å bli bilselger
Les mer
layid-bilde18
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde19
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde20
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde21
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
Les mer
layid-bilde22
Bestillingsklar T-Cross
Les mer
layid-bilde23
Nye Toyota RAV4 priset
Nye Toyota RAV4 lanseres i Norge i februar 2019, med betydelig forbedringer av design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. Den norske importøren hevder at prisene er konkurransedyktige.
Les mer
layid-bilde24
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde25
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde26
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde27
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde28
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
layid-bilde29
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde30
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde31
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde32
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde33
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde34
Enorm interesse for El-SUV
Les mer
toppsak-bilde35
Praktisk elbil fra Peugeot
Peugeot-forhandlerne åpner denne uken for bestilling av en femseters elbil med god bagasjeplass og startpris på 229.900 kroner.
Les mer
layid-bilde36
Leaf-prisene er klare
Nissan Norge har gode nyheter til deg som hater å vente på ny bil. Nå er alle prisene på nye Leaf klare.
Les mer
layid-bilde37
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Nå lanseres en ny tjeneste som skal gjøre bilholdet enklere enn noensinne. Bak konseptet står en av gigantene i norsk bilbransje.
Les mer
layid-bilde38
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
layid-bilde39
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer